Äntligen får audionomer legitimation

Riksdagen har i dag fattat beslut om att ge audionomer yrkeslegitimation.
Fackförbundet SKTF som organiserar audionomer, har i tio års tid kämpat för att audionom ska bli ett legitimationsyrke. SKTF kommer i år att bjuda alla medlemmar på legitimationsavgiften à 600 kronor.

SKTF har valt att bjuda medlemmarna på avgiften för att fira att kampen mot en legitimation nu äntligen gett resultat.

– Vi vill fira den seger som beslutet innebär för våra medlemmar. Det är ett erkännande för det kvalificerad arbete som landets audionomer utför. Jag är säker på att en legitimation kommer att höja yrkets status, säger Eva Nordmark, ordförande i SKTF.

– För patienterna kommer legitimationen att innebära en större trygghet, såväl vid diagnostisering som under behandling. Legitimationen står under tillsyn av Socialstyrelsen och är därmed en kvalitetsstämpel och garanti för att arbetet utförs på ett kompetent sätt. Legitimationen kan tas tillbaka om inte audionomen uppfyller kvalifikationerna eller gör grova fel i sin yrkesutövning, säger Eva Nordmark.

SKTF har drivit legitimationsfrågan av flera skäl. Främst handlar det om att audionomyrket förändrats på en rad områden och ställer högre krav på audionomerna. Bland annat har bredden i yrkesrollen utvecklats till att omfatta ett spektrum av diagnostik och behandlingsinsatser. Yrkets självständighet har också ökat så att audionomerna arbetar direkt med patienterna med ansvar för diagnostik och behandling.

Audionomerna kommer att kunna ansöka om en legitimation efter den 1 april i år.

För ytterligare upplysningar kontakta SKTFs ombudsman Yvonne Ahlström på telefon 070-5820940.

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund för offentligt och privat anställda tjänstemän med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Vi är 180 000 medlemmar.

Pressombudsman Maria Martinsson tel 08-789 64 77, mobil 070-655 50 48

SKTF Kungsgatan 28 A, Box 7825, 103 97 Stockholm. www.sktf.se. sktf@sktf.se