Camilla Läckberg årets författare

2006-01-18 11:00

Camilla Läckberg är SKTF-tidningens läsares favoritförfattare. Hon fick flest röster och vann därmed tävlingen Årets författare 2005 med sin kriminalroman Stenhuggaren.

Camilla Läckberg har gjort kometkarriär. Hon var klar med sitt första manus i april 2002 – sedan dess har hon skrivit en kriminalroman om året. Det började med Isprinsessan som följdes av Predikanten och nu senast Stenhuggaren som kommer i pocket i maj.
Samtliga böcker utspelas i Camilla Läckbergs gamla hemstad Fjällbacka. Där löser polisen Patrik mordfall tillsammans med sin sambo Erica samtidigt som läsaren får följa parets relation. Det är spännande kriminalhistorier i nutid med aktuella samhällsproblem där den psykologiska bakgrunden till morden är viktigare än det blodiga dådet.

I tävlingen Årets författare 2005 får SKTF-tidningens läsare rösta på den svenska författare som kommit ut med en bok under året som de tyckte bäst om. Svåraste konkurrenten var Karin Alvtegen med sin bok Skam. Men Läckberg tog hem vinsten. SKTF-tidningens pris är det första författarpriset hon fått.
- Det är roligt att få dela ut priset till en författare som lyckas förena mordgåtor med vardagsdramatik och samtidigt beskriva skeenden i samhället som får läsaren att begrunda det sunda i vårt kollektiva agerande. Deckare är på många sätt vår tids bästa samhällsskildringar, säger prisutdelaren, tillika bibliotekarien Ove Jansson från SKTFs förbundsstyrelse.

SKTF har delat ut pris till Årets författare sedan 1993. Tidigare prisstagare är Kerstin Ekman, Marianne Fredriksson, Kerstin Thorvall, Bodil Malmsten, Henning Mankell, Jan Guillou, Liza Marklund, Majgull Axelsson, Elsie Johansson, Håkan Nesser, Åke Edvardsson och senast Viveca Lärn.

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund för offentligt och privat anställda tjänstemän med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Vi är 180 000 medlemmar.

Presschef Anna Karin Wallberg tel 08-789 64 70, mobil 070-630 40 09
Pressombudsman Maria Martinsson tel 08-789 64 77, mobil 070-655 50 48