Studenter stressade på grund av dålig ekonomi

2005-09-09 08:00

Varannan student är stressad över sin ekonomiska situation och sju av tio anser att ekonomin inte räcker till en acceptabel levnadsstandard. En av fem har någon gång arbetat svart. Det visar en ny undersökning som det fackliga studentsamarbetet Tria i dag presenterar.

Fackförbunden HTF, SKTF och ST har gett analysföretaget Rewind uppdraget att undersöka studenters upplevelse av stress och vad som orsakar stressen. Undersökningen har genomförts i form av en webbenkät till 1500 representativt utvalda svarande studenter från studentsajten Lycknis medlemsregister.
Resultatet visar bl.a. att

– Som fackliga organisationer ser vi allvarligt på den oro för inträdet på arbetsmarknaden som studenterna upplever, säger Camilla Ländin, verksamhetschef i Tria.

– Vi tror att de problem unga akademiker stöter på på arbetsmarknaden kan mötas med bättre kontaktytor mellan högskolorna och arbetslivet. Därför har vi startat studentsamarbetet Tria för att stötta studenter på väg ut i yrkeslivet t.ex. genom kontakter med yrkesutövare inom olika branscher, säger Camilla Ländin.

Läs hela rapporten i pdf

För ytterligare information kontakta Camilla Ländin, verksamhetschef, telefon
070 - 651 69 34.