SKTF bildar ny rikstäckande frikyrkoavdelning

2005-05-18 12:56

Fackförbundet SKTF kommer idag att underteckna ett fusionsavtal med personalorganisationen i Svenska Missionskyrkan och Medarbetarförbundet inom EFS. Tillsammans bildar man en ny rikstäckande avdelning för anställda inom frikyrkliga samfund, kallad SKTF Ekumeniska.

Ett av huvudsyftena med fusionen är att anställda inom de frikyrkliga samfunden ska kunna omfattas och få del av den fackliga verksamheten.

För många frikyrkliga samfund är facklig verksamhet något relativt nytt. Gränsen mellan ideellt engagemang och arbete är ibland flytande och ofta saknas ett tydligt partsförhållande mellan arbetsgivare och arbetstagare.

– I och med fusionen finns det möjlighet att hantera anställningsvillkoren i den frikyrkliga samfunden på ett samlat sätt, säger Eva Nordmark, ordförande i SKTF.

Avtalet innebär att de båda frikyrkoorganisationerna upphör som fristående fackföreningar. För att genomföra fusionen krävs att de båda förbunden säger ja till planerna vid sina årsmöten 2005 och 2006.

SKTF Ekumeniska kommer att rymma fackförbunden inom Svenska Missionskyrkan, EFS, pingströrelsen, Evangeliska frikyrkan och Metodistkyrkan. Mellan 2000 och 4000 presumtiva medlemmar kommer att organiseras i SKTF Ekumeniska.

– Vi tror att vi ska klara att företräda dessa nya medlemmar på ett bra sätt med hjälp av den kompetens som företrädare för de frikyrkliga samfunden för in i SKTF säger Eva Nordmark.

För ytterligare information kontakta Kjell Svahn, ombudsman i SKTF, tfn 070-669 18 33.

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund för offentligt och privat anställda tjänstemän med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Vi är 180 000 medlemmar.

Presschef Anna Karin Wallberg tel 08-789 64 70, mobil 070-630 40 09
Pressombudsman Maria Martinsson tel 08-789 64 77, mobil 070-655 50 48

Kungsgatan 28 A, Box 7825, 103 97 Stockholm.