Satsningar på ledarskap höjer kvaliteten inom vård och omsorg

2005-09-30 09:50

Socialstyrelsen pekar i en ny rapport på stora brister inom kommunernas vård och omsorg om äldre och funktionshindrade. Enligt rapporten står de ekonomiska och personella resurserna inte i överensstämmelse med det uppdrag som ledningen ger.
Det krävs en större tydlighet från politikernas sida när det gäller prioriteringar av biståndsbeslut samt ökade satsningar på ledarskap, säger SKTFs ordförande Eva Nordmark i en kommentar.

– Vi ser i dag hur biståndsbedömarna hamnar i kläm mellan bristande resurser och ett ökat vårdbehov. Beslut om bistånd fattas utifrån socialtjänstlagen och behoven hos vårdtagarna. När besluten inte står i samklang med personella resurser kommer insatser att prioriteras bort. Det politikernas ansvar att tydliggöra de prioriteringar man gör; vilka insatser man ger biståndsbeslut till och vilka man prioriterar bort.

– SKTF har länge uppmärksammat de bristande förutsättningarna för chefer inom vård och omsorg att utöva sitt ledarskap. Idag har nära hälften av enhetscheferna fler än 30 medarbetare vilket gör det omöjligt att vara närvarande som chef, tydliggöra medarbetarnas uppdrag och stödja dem i det praktiska arbetet. Många chefer har dessutom dåligt stöd i sitt ledarskap, man har inga utvecklingssamtal från överordnade chefer eller politiker och man har inget administrativt stöd.

–Det krävs ökade satsningar på ledarskap och kompetenshöjning för att höja kvaliteten inom vård och omsorg. Vi ser stora möjligheter till det inom ramen för regeringens satsning på Kompetensstegen samt med de ökade resurser till kommunerna som föreslås i budgetpropositionen, säger Eva Nordmark.

För ytterligare kommentarer kontakta Eva Nordmark, tfn: 070-624 13 11.

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund för offentligt och privat anställda tjänstemän med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Vi är 180 000 medlemmar.

Presschef Anna Karin Wallberg tel 08-789 64 70, mobil 070-630 40 09
Pressombudsman Maria Martinsson tel 08-789 64 77, mobil 070-655 50 48

Kungsgatan 28 A, Box 7825, 103 97 Stockholm.