Nytt löneavtal klart för anställda i Svenska kyrkan

2005-05-25 11:22

SKTF, som representerar 4500 medlemmar anställda inom Svenska kyrkan, har kommit överens med arbetsgivaren om ett nytt löneavtal. Avtalet är på tre år och garanterar ett lägsta totalt utfall för SKTFs medlemmar på 2,4 procent i år, 2,2 procent (2006) och 2 procent (2007).

Det nya löneavtalet lägger stor vikt på löneprocessen och medlemmens inflytande över sin egen lön. En helt ny förhandlingsmodell införs där arbetstagare och chef ska kunna komma överens om den nya lönen i ett lönesamtal. Lönen ska vara individuell och differentierad och avspegla mål och resultat. Det ska finnas en tydlig lönepolitik med tydliga kriterier.

– Med det nya avtalet får varje medlem större inflytande över den egna lönen. Som anställd ska man veta varför man har den lön man har och vad man kan göra för att förbättra den, säger Kurt Blomqvist, förhandlande ombudsman i SKTF.

Avtalet säger också att ingen får undantas i löneprocessen. Även den som är sjukskriven eller föräldraledig ska vara med när det är dags för löneförhandling.

En viktig del i avtalet är att den så kallade lägerersättningen höjs med 20 procent från den 1 juli samt att arbetet ska inrymmas i den ordinarie veckoarbetstiden.

– Det här är en bra bit på vägen att uppvärdera det viktiga arbete som våra medlemmar gör på kyrkans läger. Arbetet innebär ett stort ansvar för barn och ungdomar och då ska man ha rätt ersättning för det, säger Lars Enroth, förhandlande ombudsman.

Beslut om att sluta avtal har tagits preliminärt i avvaktan på SKTFs förbundsstyrelses sammanträde i nästa vecka.

För ytterligare information kontakta Kurt Blomqvist, ombudsman, tfn 070-568 24 42
eller Lars Enroth, ombudsman, tfn 070-543 63 90.

Läs mer om Svenska kyrkans avtal

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund för offentligt och privat anställda tjänstemän med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Vi är 180 000 medlemmar.

Presschef Anna Karin Wallberg tel 08-789 64 70, mobil 070-630 40 09
Pressombudsman Maria Martinsson tel 08-789 64 77, mobil 070-655 50 48

Kungsgatan 28 A, Box 7825, 103 97 Stockholm.