HTF, SKTF och ST bildar Tria, en tvärfacklig studentorganisation

2005-05-16 14:35

HTF, SKTF och ST presenterade idag på en presskonferens en unik studentorganisation som bildats för att stödja studenter på väg ut i arbetslivet. Förbunden representerar tjänstemän inom privat, kommunal och statlig verksamhet och har tillsammans cirka 17.000 studentmedlemmar som kommer att föras över till Tria. Där erbjuds de stöd och rådgivning, aktuell branschinformation, stipendier med mera. Med hjälp av ett femtiotal arvoderade studenter kommer lokala verksamheter att byggas upp runt om i landet på universitet och högskolor.

I samband med presentationen av Tria redogjordes också för resultatet av en ny undersökning som besvarats av cirka 1.000 studenter vid universiteten i bland annat Linköping, Lund, Umeå och Örebro. Svaren visar att

endast 16 procent av de tillfrågade tror att deras generation kommer att få ett bättre arbetsliv än tidigare generationer. 61 procent av kvinnorna tror att deras löneutveckling kommer att påverkas negativt av deras kön. 46 procent av männen anser däremot att de kommer att få en bättre lön på grund av sitt kön det viktigaste är att ha meningsfulla arbetsgifter, det minst viktiga är en hög lön över hälften instämmer i att facket i stor eller mycket stor utsträckning kan bidra till bättre lönevillkor, bättre arbetsmiljö och en tryggare arbetsmarknad. Nästan lika många anser att facket är byråkratiskt. 46 procent vill ha hjälp från facket i framtiden för att förhandla sin lön. 19 procent anser att de inte behöver facket och att de klarar sig själva i arbetslivet 84 procent vill vara med och påverka arbetsförhållanden på sin framtida arbetsplats och 74 procent tror att om man är många som går ihop så kan man förändra och förbättra förhållandena på jobbet 65 procent anser att det är viktigt eller mycket viktigt med kollektivavtal på arbetsplatsen

- Ungdomar vill ha sjyssta villkor på jobbet men vet kanske inte alltid vilka rättigheter de har och hur man kan göra för att påverka. Genom Tria vill vi ge dem bättre kunskaper om vilka rättigheter och skyldigheter man har när man jobbar och vad facket kan bidra med, säger Eva Nordmark, ordförande i SKTF.

För mer information om Tria kontakta verksamhetschef Lars Edmar, telefon 070-209 70 57.

Frågor om undersökningen besvaras av Cecilia Wallén, telefon 070-349 20 30.

Eva Nordmark nås på telefon 070-624 13 11.

Hela undersökningen (i pdf)