Årets Qrage går till Jan Bennet från Borås

2005-12-13 14:00

Utmärkelsen Årets Qrage går till Jan Bennet, föreståndare på Boda familjecentrum i Borås. För trettio år av kunnigt, engagerat och ibland kontroversiellt socialt arbete där klientens bästa alltid har stått i centrum.

SKTF menar att ansvarskännande, modiga och kunniga yrkesmänniskor är absolut nödvändiga i ett anständigt samhälle och en omistlig del av en fungerande demokrati. För att uppmuntra och belysa de goda exemplen delar tidningen Social Qrage ut utmärkelsen Årets Qrage till en person, ett arbetslag eller en organisation som med kurage och kunskap har förenat och stått upp för ett professionellt arbete, en god etik och ett värdigt bemötande.

Nomineringen av Jan Bennet kommer från anställda inom socialtjänsten i Borås. De skriver bland annat att han "alltid stått på klientens sida på ett sätt som ibland har gjort honom kontroversiell hos oss inom socialtjänsten, men som alltid slutat med att han på något sätt lyckats bygga broar mellan ibland "omöjliga" klienter och oss."

Juryn för Årets Qrage menar att Jan Bennet är en mycket värdig pristagare av Årets Qrage 2005.
- Han har den sorts kunskap och kurage som är det goda sociala arbetets signum, säger Niklas Lindstedt, chefredaktör för Social Qrage.

Jan Bennet är mycket glad för utmärkelsen. Han tycker att det är roligt och samtidigt lite överraskande att utmärkelsen går till någon utanför socialtjänsten.
– Jag definierar ju klientens behov gentemot socialtjänsten, samtidigt som socialtjänsten är min största kund. Att driva och leva på en verksamhet som är beroende av uppdrag och samtidigt stå upp för ett professionellt socialt arbete utan att snegla på vinsten är en konst i sig, konstaterar Bennet.

Detta är en konst som Jan Bennet behärskar. Tillsammans med Monika Johansson har han byggt upp Boda familjecentrum till en föredömlig och mycket populär institution. Dessutom har han under sin långa yrkeskarriär haft ett flertal fosterbarn i sitt eget hem och själv jobbat i familjer för socialtjänstens räkning.

Social Qrages läsare nominerar kandidater till Årets Qrage och en jury utser därefter pristagaren/pristagarna. Juryn består av Inger Efraimsson, före detta förbundsordförande i SKTF, Yvonne Ahlström, ombudsman på SKTF, och Niklas Lindstedt, chefredaktör för Social Qrage. Utmärkelsen, som i förra året gick till ungdomssekreteraren Toni Sager i Åstorps kommun, består av ett resestipendium.

För kommentarer kontakta Jan Bennet, tfn 0705-12 17 81 eller för ytterligare information chefredaktören på Social Qrage , Niklas Lindstedt, tfn 070-379 64 56.

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund för offentligt och privat anställda tjänstemän med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Vi är 180 000 medlemmar.

Presschef Anna Karin Wallberg tel 08-789 64 70, mobil 070-630 40 09
Pressombudsman Maria Martinsson tel 08-789 64 77, mobil 070-655 50 48

Kungsgatan 28 A, Box 7825, 103 97 Stockholm.