"Alliansens förslag är en attack mot den fackliga rörelsen"

2005-09-11 17:57

Alliansens förslag om arbetslöshetsförsäkringen är ingenting annat än en attack mot den fackliga rörelsen. Det sa SKTFs förbundsordförande Eva Nordmark i dag när hon öppnade SKTFs förbundsmöte i Västerås. Förbundsmötet pågår 11-13 september.

Kritiken mot Alliansens förslag var ett av de viktigaste budskapen i Eva Nordmarks inledningstal.

– Inte nog med att man föreslår kraftiga försämringar i a-kasseersättningen. Dessutom föreslår man att a-kassan blir obligatorisk och att avgifterna höjs kraftigt. Låt mig få fråga; Är det inte lite skumt att de som i vanliga fall talar sig varma för frivillighet helt plötsligt föreslår att något ska bli obligatoriskt? sa Eva Nordmark till de 250 SKTF-ombuden.

– Med Alliansens förslag kommer jämvikten mellan parterna på arbetsmarknaden än mer tippa över till arbetsgivarnas förmån. Det hotar våra möjligheter till en trygg, rättvis men ändå flexibel arbetsmarknad, fortsatte Eva Nordmark.

– Därför är det är så viktigt att vi nu tar debatten om våra fackliga rättigheter och står emot attackerna på våra möjligheter att driva våra medlemmars krav.

– Jämstarka parter, stabilitet och ökat samförstånd är – och kommer alltid att vara - en förutsättning för att få fler i arbete och lämna färre utanför, sa Eva Nordmark.

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund för offentligt och privat anställda tjänstemän med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Vi är 180 000 medlemmar.

Presschef Anna Karin Wallberg tel 08-789 64 70, mobil 070-630 40 09
Pressombudsman Maria Martinsson tel 08-789 64 77, mobil 070-655 50 48

Kungsgatan 28 A, Box 7825, 103 97 Stockholm.