SKTFs medlemmar erbjuds hälsorådgivning på nätet

2004-07-08 09:00

Från och med årsskiftet får SKTFs 180 000 medlemmar tillgång till ett nytt individanpassat verktyg för hälsoanalys, feedback och hälsostöd via datorn. Målet är att ge medlemmarna stöd och motivation till en bättre hälsa.

Syftet med Internetverktyget är att hjälpa medlemmarna hitta en balans mellan vila, arbete, sömn, mat, dryck, vikt, kalorier, motion, vitaminer, mineraler och andra faktorer som är viktiga för hälsan.

Projektet är ett samarbete mellan SKTF och försäkringsbolaget Förenade Liv. Hälsoverktyget är en av flera olika åtgärder för rehabilitering och hälsofrämjande. Det är framtaget av Proformia hälsa AB.

Verktyget har redan testats på 100 medlemmar i ett pilotprojekt i Botkyrka kommun. Det erbjöds då som en del av SKTFs medlemsförsäkring hos Förenade Liv. En utvärdering av projektet visar att deltagarna är mycket nöjda.

– 8 av 10 deltagare säger att verktyget varit värdefullt eller mycket värdefullt. Därför vill vi nu ge alla medlemmar möjlighet att använda verktyget - även de utan försäkring, säger Olof Nordlander, ombudsman för försäkrings- och pensionsfrågor i SKTF.

De medlemmar som har försäkring får dock via verktyget tillgång till särskild rådgivning när det gäller kost och motion. Dessutom får denna grupp tillgång till en "plustjänst" som innebär att de kan handla fritidskläder och prylar till starkt reducerade priser.

– Det satsas för lite på förebyggande hälsa. Därför tar vi saken i egna händer och samverkar med andra tunga aktörer för en bättre arbetsmiljö. På sikt hoppas vi att kunna utnyttja verktyget för att stärka det lokala arbetsmiljöarbetet, samt att intressera arbetsgivarna för verktyget som ett led i sin friskvårdssatsning för personalen, säger Olof Nordlander.

För ytterligare information kontakta Olof Nordlander, ombudsman i SKTF, tfn: 070-213 64 24.

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund för offentligt och privat anställda tjänstemän med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Idag är vi 180 000 medlemmar.

Presschef Anna Karin Wallberg
tel 08-789 64 70 och mobil 070–630 40 09

Pressombudsman Maria Martinsson
tel 08-789 64 77 och mobil 070-655 50 48

Kungsgatan 28 A, Box 7825, 103 97 Stockholm.