Offentliganställdas fackförbund i Norden varnar för oreda på arbetsmarknaden

2004-04-30 09:00

Redan om något år kan den svenska, såväl som övriga EU-länders, arbetsmarknad stå öppen för arbetskraft som jobbar i Sverige men som gör det med de villkor som gäller i hemlandet. Det betyder att en person som har sin anställning i tex ett lettiskt uthyrningsföretag för kontorspersonal kan utföra sina tjänster i Sverige men tvingas att behålla de lettiska lönenivåerna och de arbetsavtal som gäller i Lettland.

- Vi ser det här som ett generalangrepp på den kollektiva förhandlingsrätten eftersom man i det land där tjänsten utförs inte kan ställa några som helst krav på utländska företag, säger Inger Efraimsson, ordförande i SKTF.

SKTF är som ett av medlemsförbunden i Nordens Offentliganställdas Fackliga Samorganisation. NOFS, mycket kritisk till Europa kommissionens förslag till harmonisering av den europeiska tjänstesektorn – det sk tjänstedirektivet.

- Det är av största vikt att tjänstesektorn inom EU regleras på ett sätt som garanterar den samhällsmodell som vi i Norden har starkt stöd för. Samtidigt är det förstås viktigt att vi tar tillvara möjligheterna av en ökad tjänstehandel i Europa, menar Inger Efraimsson, ordförande i SKTF.

Tjänstedirektivet kommer att bli en av de viktigaste frågorna i EU under det närmaste året. Var olika regeringar står och hur det nya Europaparlamentet får sin utformning kommer att vara avgörande för vilken slutlig utformning direktivet får.

- Lika enkelt som det är för nordiska tjänsteföretag att bedriva verksamhet i sina länder ska det vara för övriga EU- och EES-företag att bedriva tjänsteverksamhet i Norden. Men, avtal och arbetsrättsregler i det land man arbetar i ska gälla oavsett var arbetsgivaren har sin hemvist, avslutar Inger Efraimsson, ordförande i SKTF.