Nu börjar avtalsrörelsen för 135 000 kommun- och landstingsanställda

2004-12-21 09:00

Akademikerförbundet SSR och SKTF som representerar cirka 135 000 anställda inom kommun och landsting har nu lämnat över sina avtalskrav till arbetsgivarsidan. Större inflytande för medlemmarna vid lönesättningen, jämställdhet, ledarskap och arbetsmiljön betonas i förbundens avtalskrav.

SKTF och Akademikerförbundet SSR efterlyser mycket tydligare skrivningar i det nya avtalet om hur lönesättningen ska genomföras lokalt i kommunerna och landstinget. Medlemmarna ska själva få välja om de ska komma överens med arbetsgivaren om den nya lönen eller om facket ska förhandla åt dem. Vid oenighet ska facket alltid ha rätt att företräda medlemmen. Lönesättningen ska ske efter tydligt angivna kriterier som är kommunicerade till personalen.

- Vi behöver ett avtal med tydligare skrivningar som tvingar arbetsgivaren att leva upp till avtalets intentioner. Idag fungerar det tyvärr dåligt. Våra medlemmar ska lönesättas individuellt utefter deras prestationer och inte på godtyckliga grunder, säger Anders Hammarbäck, förhandlingschef på SKTF

Vidare vill förbunden också se en satsning för att förbättra villkoren för ledarskapet inom offentlig verksamhet samt reella åtgärder för att komma tillrätta med osakliga löneskillnader mellan kvinnor och män. Därför yrkar vi på att arbetsgivaren varje år ska göra en lönekartläggning med efterföljande analys och åtgärdsplan, som jämställdhetslagen kräver. Detta ska ske i samverkan med facket.

- Alltför många arbetsgivare struntar i jämställdhetslagens krav på lönekartläggningar. Genom skriva in kravet i det nya avtalet blir det ännu tydligare att arbetsgivare ska arbeta aktivt för jämställda löner, säger Eva Fagerberg, förhandlingschef på Akademikerförbundet SSR.

Övriga avtalskrav i korthet:

- Akademikerförbundet SSR och SKTF yrkar på ett ettårigt avtal med ett angivet lägsta löneutrymme.
Arbetsmiljöfrågorna ska lyftas fram på ett tydligare sätt genom ett arbetsmiljöavtal som omfattar områden som företagshälsovård och rehabilitering.
- Föräldralediga och sjukskrivna ska omfattas i löneprocessen. Föräldraskap ska inte bestraffas genom utebliven löneutveckling.
- Föräldraledigas avtalsreglerade förmåner ska förbättras
- Den lönesättande chefens uppgifter, ansvar och mandat ska tydligare fastslås.
- Förbunden vill att de centrala parterna tar ett gemensamt ansvar för att utbilda de lokala parterna i det nya avtalet för att på så sätt undvika framtida tolkningstvister av avtalet.

För ytterligare information:
Anders Hammarbäck, förhandlingschef, SKTF, 070- 689 64 71
Eva Fagerberg, förhandlingschef, Akademikerförbundet SSR, 0734-19 44 66

Stina Andersson, presschef, Akademikerförbundet SSR, 0706-18 44 87, www.akademikerforbundetssr.se
Maria Martinsson, pressombudsman, SKTF, 070-6555048