Kultur för ett friskare liv!

2004-03-22 09:00

Kultur för ett friskare liv!

SKTF kan med nya forskningsresultat vetenskapligt bevisa att kulturupplevelser förbättrar den fysiska hälsan, ökar välbefinnandet och medför betydligt högre vitalitet, större ork och bättre social funktion. Man kan också förvänta sig att immunsystemet, som har inverkan på infektioner och tumörer, påverkas positivt. Till och med arbetsglädjen ökar av att delta i kulturaktiviteter och speciellt de som sjöng i kör gick med större glädje till arbetet och upplevde att de fick använda sin kompetens bättre, visar alldeles färska forskningsresultat.

SKTF-avdelningen i Västerbottens läns landsting har genomfört två etapper av ett kultur i arbetslivet (KIA)-projekt i Västerbotten "Kultur för ett friskare liv", finansierat främst med bidrag från Statens Kulturråd.

Projektet drivs i samarbete med en grupp välrenommerade forskare inom socialmedicin och konstkultur som SKTF har knutit till projektet. Landets ledande forskare på området kultur och hälsa, professor emeritus Lars-Olov Bygren vid Umeå universitet, ansvarar för den vetenskapliga delen av projektet.

Med största sannolikhet kommer slutresultatet att uppmärksammas både i svenska och internationella vetenskapliga och fackliga sammanhang, säger Lars-Olov Bygren.

Syftet med projektet har varit att i samarbete med forskare och kulturarbetare kartlägga den egna arbetsmiljön, dvs göra en enkätundersökning om tillståndet på arbetsplatsen. Med dessa erfarenheter som underlag skulle, under ledning av ett antal "faddrar" bestående av kulturarbetare och kulturforskare, mindre grupper på fem till tio personer regelbundet besöka kulturinstitutioner som museer, bibliotek, teatrar samt sjunga i kör, gå på konserter, konstutställningar etc och på det sättet bli delaktiga i det regionala och lokala kulturlivet.

Arbetsgivaren ställde sig redan inledningsvis positiv till genomförandet av projektet genom att bland annat vara generös då det gällde t ex att ge möjligheter för arbetstagarna att delta i vissa aktiviteter på arbetstid.

Resultatet kan komma att ha avgörande betydelse för ett nytt sätt att bekämpa ohälsa i arbetslivet. Nu startar vi ytterligare en etapp av projektet i Skellefteå och Lycksele under våren och intresset att delta är stort bland medlemmarna, säger Karl-Gustav Forsberg, SKTFs ordförande i Västerbottens läns landsting.

För mer information om den vetenskapliga studien, kontakta professor emeritus Lars-Olov Bygren, 0730-64 08 84. Information om KIA-projektet lämnas av SKTFs avdelningsordförande Karl-Gustav Forsberg, 070-643 96 76 eller ombudsman Ewa Henriksson, 070-574 34 07.