Europas offentliganställda samlas i Stockholm 14-17 juni

2004-06-11 09:00

Den 14-17 juni samlas fackförbunden från hela den offentliga sektorn i Europa till kongress i Stockholm för att diskutera gemensamma fackliga frågor. 500 ombud från medlemsförbunden i EPSU (European Federation of Public Service Unions) kommer att besluta om riktlinjerna för EPSUs arbete under de kommande åren. På agendan står brännande frågor som Tjänstedirektivet, EU-utvidgningen och pensioner liksom EU-medborgarnas rätt till offentlig välfärd av god kvalitet.

I Sverige representerar EPSU en miljon medlemmar inom Kommunal, SKTF, Vårdförbundet, Fackförbundet ST, SEKO, Akademikerförbundet SSR, Transport och Försvarsförbundet. Totalt representerar EPSU 185 fackförbund inom den offentliga sektorn i 33 länder med sammanlagt åtta miljoner medlemmar.

EPSU är erkänd förhandlande part på Europanivå med inflytande över den politiska beslutsprocessen i sociala och arbetsmarknadspolitiska frågor. En annan viktig uppgift är att påverka EU-Kommissionen och parlamentet i frågor som är viktiga för Europas offentliganställda. Via EPSU kan medlemsförbunden i Sverige driva frågor som är av vikt för medlemmarna i ett större europeiskt perspektiv.

Tid: Kongressen pågår 14-17 juni. Måndag kl. 13.00 öppnas kongressen av Anna Salfi, ordförande i EPSU, samt Ylva Thörn, ordförande i Kommunal.

Plats: Folkets Hus, Stockholm.

Ett fullständigt program finns på www.epsu.org

Välkommen!