Äntligen hörsammas SKTFs erfarenheter kring ledarskap

2004-06-17 09:00

Socialstyrelsen har nyligen lämnat över sin rapport om den framtida kompetensförsörjningen inom vård och omsorg, "Investera nu!" till regeringen.

I de förslag till åtgärder som lämnas välkomnar SKTF särskilt att Socialstyrelsen förslår att antalet medarbetare per första linjens chefer måste begränsas.

– Att frågan om vilka förutsättningar som krävs för ett gott ledarskap äntligen är på agendan är att betrakta som seger för SKTFs långsiktiga arbete, menar Inger Efraimsson, förbundsordförande.

SKTF har i flera rapporter ända sedan 1997, varav den senaste i maj 2003, belyst arbetsvillkoren för enhetschefer inom äldre- och handikappomsorgen, varav cirka nittio procent är kvinnor. Att första linjens chefer inom vård- och omsorg har ansvar över alltför stora grupper av medarbetare är således inget nytt. Men ytterst få kommuner har fattat några riktlinjer för hur många medarbetare det är rimligt att man som chef har ansvar över. Sedan slutet av 90-talet har sjukfrånvaron bland vård- och omsorgspersonal ökat lavinartat - samtidigt som cheferna fått en allt tyngre arbetssituation. Över hälften av cheferna saknar tillgång till administrativt stöd och får ägna kraft och tid åt sådant som personal med administrativ kompetens bättre skulle klara av. Konsekvensen blir att chefer inte har någon tid över för ett synligt och nära ledarskap och att medarbetarnas ohälsa ökar när arbetsledningen ger otillräckligt stöd.

– Det är dags att arbetsgivarna tar chefers arbetsvillkor på allvar. Kommunerna måste förstå att det är ekonomiskt lönsamt i längden att även chefer i äldre- och handikappomsorgen ges förutsättningar för ett modernt ledarskap. Chefer med rimliga arbetsvillkor har tid att se och bekräfta sina medarbetare - och därigenom minskar ohälsan. Ett pussel att lägga som inte borde vara så svårt, säger Inger Efraimsson.

För ytterligare kommentarer kontakta Inger Efraimsson , förbundsordförande i SKTF, tfn: 070-644 84 04.