Äldrevårdsutredningen – ett steg i rätt riktning

2004-06-24 09:00

Äldrevårdsutredningens förslag att äldrevården ska ha en huvudman kan vara ett sätt att komma tillrätta med de problem som finns med skilda strukturer för alla de yrkesgrupper som arbetar med äldre med sammansatta behov. Men utöver det krävs kraftfulla åtgärder för att möjliggöra samordning av insatserna.

• Att skriva in krav på samverkan i hälso- och sjukvårdslagen löser inte de problem med de skilda strukturer som idag finns kring samverkan mellan socialtjänstlagen och hälso- och sjukvårdslagen, och de yrkesgrupper som är verksamma utifrån skilda lagstiftningar, säger Inger Efraimsson, förbundsordförande i SKTF.
  • Utredningen föreslår inte några konkreta åtgärder för hur det sociala innehållet i hemvården kan förstärkas. Vi vet att idag prioriteras sjukvårdande insatser medan biståndsbeslut med ett socialt innehåll inte kan verkställas i den resurssnåla verkligheten. Här krävs kraftfullare åtgärder för att faktiskt erbjuda vård och omsorg enligt de intentioner som finns i socialtjänstlagen, säger Inger Efraimsson.
  • Om en vård- och omsorgsplan som utredningen föreslår ska påverka innehållet i de insatser som individen får krävs att den också innefattar social omsorg. För att en vård-och omsorgsplan inte ska bli en pappersprodukt krävs också tydliga riktlinjer för hur beslut enligt socialtjänstlagen ska kunna genomföras. Att utse en kontaktperson är bra- men förutsätter att denna person har mandat och befogenheter att samordna alla insatser utifrån varje individs behov, säger Inger Efraimsson.

För ytterligare kommentarer kontakta Inger Efraimsson, förbundsordförande i SKTF, tfn: 070-644 84 04