Upprepa inte 90-talets misstag

2003-09-14 09:00

– Vi står nu inför den paradoxala situationen att man i nästan alla kommuner och landsting diskuterar ytterligare nedskärningar, samtidigt som arbetsbelastning och underbemanning är de viktigaste förklaringarna till att så många är långtidssjuka. Ohälsan i arbetslivet var ett genomgående tema när SKTFs förbundsordförande Inger Efraimsson under söndagen öppnade SKTFs förbundsmöte i Södertälje.

– Misstagen från 90-talet får inte upprepas igen genom att man kortsiktigt säger upp människor till arbetslöshet, sliter ut dem som blir kvar och sedan får enorma problem att rekrytera nya medarbetare, sa SKTFs förbundsordförande Inger Efraimsson till de 250 valda ombuden från hela Sverige.

– Jag upphör aldrig att förvånas över den flathet och passivitet som präglat utvecklingen av ohälsan under de senaste 6-7 åren. Statliga utredningar, partsgemensamma överläggningar och hundratals – om inte tusentals – fackliga initiativ har genomlyst problem, orsakssammanhang, kostnader och nödvändiga åtgärdsbehov. Ändå har väldigt lite hänt. Ohälsan och dess kostnader i form av utgifter och mänskligt lidande fortsätter att öka.

– Ett hållbart arbetsliv kommer att kosta en del investeringar. Men om man ser till helheten – och vad det kostar att ingenting göra – så tycker jag att valet är enkelt. Det handlar om att många av våra arbetsplatser är katastrofalt underbemannade och bokstavligen sliter ut dem som finns kvar där. Alldeles för många har otrygga anställningar i form av tidsbegränsade jobb. Långtidssjuka som skulle kunna komma tillbaka får inte chansen.

– Jag ser fram emot att EMU-frågan äntligen kommer till ett avgörande. Den har länge nog blockerat all annan viktig diskussion om problem som ingen annan kommer att ta hand om åt oss. Det måste bli attraktivt att arbeta inom välfärdssektorn igen. Arbetsgivarna måste renovera sitt skamfilade rykte och leva upp till Göran Perssons stolta deklaration i regeringsförklaringen förra året om att offentliga sektorn ska bli en mönsterarbetsplats, sa Inger Efraimsson.

SKTFs förbundsmötet inleddes med en tyst minut för att hedra minnet av Anna Lindh.

För ytterligare kommentarer kontakta Inger Efraimsson, förbundsordförande i SKTF (070-644 84 04).

Läs hela talet (pdf)