"Sverige bör verka för en nordisk sexköpslag"

2003-03-24 09:00

Den svenska sexköpslagen är ett viktigt steg för att förebygga prostitution och människohandel. Sverige bör nu stödja sina nordiska grannländer i arbetet med att kriminalisera sexköparna. Med en gemensam syn blir vi starkare och kan motverka de krafter i Europa som argumenterar för en total legalisering av prostitution och andra former av sexhandel, skriver SKTFs ordförande Inger Efraimsson i Norrländska Socialdemokraten idag tillsammans med kvinnliga representanter för TCO-rådet i Norrbotten, LO-distriktet i Norrbotten, Nettverk i Nord samt EU-parlamentarikern Ewa Hedkvist Petersen (s).

"Sverige har kriminaliserat sexköp, och även om det är långt ifrån tillräckligt är det är ett viktigt steg för att begränsa marknaden och därmed förebygga den här sortens människohandel. Vi är hittills ensamma om en sådan lagstiftning. Men kriminalisering av sexköp är en väg som diskuteras i både Finland och Norge", skriver artikelförfattarna.

Artikeln publiceras inför seminariet "Stoppas sexhandeln i Barents" som äger rum i Luleå idag med bland andra utrikesminister Anna Lindh. På seminariet diskuteras kvinnohandeln längs de öst- och centraleuropeiska gränserna, i Barentsregionen och Norrbotten.

Enligt Rikskriminalen ökar kvinnohandeln i Norrbotten på ett skrämmande sätt. Förra året misstänktes 56 män för att ha köpt sex, 76 ryska kvinnor kan ha utnyttjats som prostituerade och 131 ryska män misstänks för att ha transporterat kvinnor till bland annat Sverige. Inger Efraimsson m.fl. skriver: "Kampen mot människohandel måste föras på alla plan. Polisen och rättsväsendet måste få ökade resurser för att inleda fler förundersökningar. Idag utreds ett fåtal av de misstänkta sexhandelsfallen i Norrbotten, trots att de är kända av polisen."

"Vi måste skapa en drägligare situation för kvinnor där rätten till arbete, en lön man kan leva på och rimliga sociala förhållanden är fundament. Det handlar om resurser och socialt arbete. De utsatta kvinnorna måste få skydd i form av kvinnohus där de kan känna trygghet. Men offren måste också få upprättelse genom att förövarna får kännbara straff. Vi behöver arbeta förebyggande, inte minst med barns uppväxtvillkor, såväl i Sverige som i andra länder. Det handlar om att bekämpa fattigdom och arbetslöshet, narkotika och andra former av missbruk.", skriver artikelförfattarna.

För ytterligare kommentarer kontakta Inger Efraimsson, förbundsordförande i SKTF (070-644 84 04).