Inger Efraimsson om personalminskningar i landstinget: Kortsiktigt tänkande kan bli förödande för vården

2003-11-26 09:00

Liksom kommunerna planerar nu flera landsting stora personal-minskningar, enligt en rundringning som SR Ekot gjort. Sammanlagt berörs runt 2200 vårdanställda, bl.a. i Östergötland, Örebro, Västmanland och Stockholm.

- Det är en paradoxal situation att kommuner och landsting skär ner på personal samtidigt som arbetsbelastning och underbemanning är de viktigaste förklaringarna till att så många är långtidssjuka, säger SKTFs förbundsordförande Inger Efraimsson.

– Misstagen från 90-talet får inte upprepas igen genom att man kortsiktigt säger upp människor till arbetslöshet, sliter ut dem som blir kvar och sedan får enorma problem att rekrytera nya medarbetare,
säger Inger Efraimsson.

– Eftersom det på lite längre sikt kommer att uppstå brist på arbetskraft
i takt med att allt fler blir äldre och behöver vård, samtidigt som vi står inför stora pensionsavgångar, vore det förödande för såväl anställda som brukare om människor blev utslagna från morgondagens arbetsmarknad för att landstingen har ekonomiska problem just nu, säger Inger Efraimsson.

– Långtidsarbetslöshet gör ofta att människor tappar fotfästet på arbetsmarknaden eller riskerar att slås ut helt. Det kan leda till mer ohälsa och ökade kostnader i form av utgifter och mänskligt lidande, säger Inger Efraimsson.

SKTF har länge pekat på bristen på samverkan mellan olika personalgrupper inom vården liksom på behovet av en översyn av administrationen. Trots personella resurser och utvecklingen av ny teknik har man inte lyckats skapa en effektiv arbetsorganisation i vården. Läkare tar idag emot färre patienter om dagen än tidigare och använder ungefär halva sin arbetstid åt administration. Undersökningar visar att både läkare och sjuksköterskor skulle vilja ha mer stöd från läkarsekreterare för att kunna ägna sig mer åt patientarbete.

– Fel personer arbetar med fel saker, vilket är ett gigantiskt samhällsekonomisk resursslöseri.

Vi har inte råd att låta vårdpersonal lägga en stor del av sin tid på administration. Den tiden behövs i vården. Istället borde vi ta till vara läkarsekreterarnas administrativa kompetens och professionalism – först då kan läkarna och sjuksköterskorna koncentrera sig på patienterna, säger Inger Efraimsson.

För ytterligare kommentar kontakta SKTFs förbundsordförande Inger Efraimsson (070-644 84 04).

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund för offentligt och privat anställda tjänstemän med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Idag är vi 180 000 medlemmar.