Förbättrade villkor för tolkar ökar rättssäkerheten

2003-11-04 09:00

SR Ekots granskning av tolkbranschen visar hur bristen på välutbildade tolkar får allvarliga konsekvenser för rättsäkerheten och i samband med asylärenden. Också inom sjukvården och i socialtjänsten finns en risk för felaktiga beslut på grund av felaktiga tolkningar. SKTF - som är det dominerande facket bland organiserade tolkar - menar att problemet bottnar i de många oseriösa tolkförmedlingar som vägrar teckna avtal med facket och erbjuda sina anställda en anställningstrygghet.

– Det råder idag en stor brist på utbildade tolkar eftersom många tolkar väljer andra yrken för att få rimliga anställningsvillkor. De som känner en yrkesstolthet har ofta ingen möjlighet att stanna kvar i yrket eftersom lönen inte går att leva på. De oseriösa förmedlingarna kan dumpa priserna genom att använda sig av okvalificerade tolkar, inte betala avtalsmässiga löner eller kompetensutveckla personalen, säger
Chris Kosanovic, ordförande i SKTFs avdelning Rikstolk, som organiserar
SKTF-anslutna tolkar.

SKTF har länge pekat på det kaos som idag råder i tolkbranschen.
1990-talets avreglering ledde till att en mängd oseriösa förmedlingar etablerade sig på marknaden, förmedlingar som vägrar teckna avtal med facken om arvoden och tilldelningsordning. Bl.a. har tolkarna inget anställningsskydd och arbetsvillkoren är inte reglerade i lag. Man har inga pensionsavtal eller försäkringar. Det finns heller inga kollektivavtal, vilket innebär att medbestämmandelagen, lagen om anställningsskydd Las och semesterlagen inte gäller.

– För att höja kvaliteten inom tolkbranschen är det är viktigt att de som upphandlar tolktjänster enbart använder sig av seriösa tolkförmedlingar, som tecknat avtal med facket och där tolkarna har en adekvat utbildning. Man ska komma ihåg att rätten till tolk är en medborgerlig rättighet, säger Inger Efraimsson, förbundsordförande i SKTF.

– Upphandlaren måste också förstå att tolkarna måste ha en rimlig taxa. Vid upphandlingar lägger de oseriösa tolkförmedlingarna ofta de lägsta anbuden för att få jobben, säger Inger Efraimsson.

– Det är nödvändigt att vi kommer till rätta med tolkarnas villkor eftersom den berör rättssäkerheten liksom olika former av myndighetsutövning. Regeringen bör därför påskynda det pågående utredningsarbetet för ett snabbt resultat, inte minst när det gäller att utarbeta regler för tillsyn av tolkförmedlingarnas verksamhet, säger Inger Efraimsson.

För ytterligare kommentarer kontakta Chris Kosanovic, ordförande i
SKTF Rikstolk (0704-262 171) eller Inger Efraimsson, förbundsordförande i SKTF (070-644 84 04).