Färre kvinnor än män känner till Svenska kyrkans lönekriterier

2003-02-10 09:00

Rapport från SKTF om kyrkan

Kvinnor anställda inom Svenska kyrkan känner i mindre utsträckning än män till de lönekriterier som gäller på arbetsplatsen. Drygt hälften av kvinnorna har inte fått relevant information av arbetsgivaren. Det visar en undersökning som SKTF genomfört.

Kännedom om vilka lönekriterierna som gäller på arbetsplatsen är nödvändig för den som själv ska förhandla om sin lön med stöd från facket. Men kunskap om vad som krävs för att påverka lönen varierar, visar en undersökning som SKTF gjort bland 1000 medlemmar anställda inom Svenska kyrkan. Bland männen svarar 58 procent att de fått information om vilka lönekriterier som gäller på arbetsplatsen av arbetsgivaren, medan bara 47 procent av kvinnorna har fått samma information.

Skillnaden mellan könen framkommer även i frågan om vem som ska förhandla om lönen. 62 procent av männen vill förhandla själva med stöd av facket, medan motsvarande andel bland kvinnorna är endast hälften.

– Det förefaller som om arbetsgivarens förhållningssätt till medarbetarna när det gäller information om lönekriterier är beroende av vilket kön medarbetaren har och att detta får konsekvenser för medlemmarnas vilja att förhandla sin lön själva, säger Inger Efraimsson, förbundsordförande i SKTF.

– De slutsatser man kan dra från resultaten i undersökningen är att Svenska kyrkan som arbetsgivare måste bli tydligare när det gäller lönepolitik. Man måste också se över de skillnader som finns mellan könen när det gäller kännedom om lönepolitik, krav och förväntningar från arbetsgivaren, samt kopplingen mellan resultat och lön, säger Inger Efraimsson.

SKTF är det näst största fackförbundet inom Svenska kyrkan. Undersökningen omfattar

1 000 telefonintervjuer med medlemmar anställda i Svenska kyrkan. Gruppen motsvarar 25 procent av SKTFs medlemsantal i kyrkan.

Under våren 2003 kommer SKTF att redovisa den stora kartäggning vi nu gör över hur kyrkans många arbetsgivare uppfyller – eller inte uppfyller – jämställdhetslagen krav på att göra lönekartläggningar och analyser för att komma till rätta med osakliga löneskillnader mellan män och kvinnor.

För mer information kontakta Kurt Blomqvist, ombudsman (08-789 65 44), eller Lars Enroth, ombudsman (08-789 63 90). Gerry Andersson, marknadsanalytiker (08-789 63 60), kan ge ytterligare upplysningar om undersökningen.