En seger för yttrandefriheten - Leif Kåvestad får tillbaka jobbet

2003-06-18 09:00

Arbetsdomstolen idag: Stockholms stads avskedande är ogiltigt

Arbetsdomstolen har i dag förklarat att Stockholms stads avskedande av miljö- och hälsoskyddsinspektören Leif Kåvestad är ogiltigt. Staden döms att betala ett skadestånd till Leif Kåvestad på 100 000 kronor liksom SKTFs rättegångskostnader på 130 000 kronor. Domen innebär att Leif Kåvestad får tillbaka sitt jobb.

– Arbetsdomstolens dom är mycket glädjande och en seger för yttrandefriheten. Leif Kåvestad har sparkats för att han som anställd utnyttjat sin yttrandefrihet och rättigheten att anmäla arbetsmiljöproblem till Arbetsmiljöinspektionen. Arbetsdomstolen har i dag givit Stockholms stad bakläxa, säger Inger Efraimsson, förbundsordförande i SKTF.

Många anställda inom miljö- och hälsoskyddsförvaltningen har stöttat Leif Kåvestad. För dem – och för andra som arbetar i Stockholms stad och i andra kommuner – innebär dagens dom en stor lättnad. Arbetsdomstolen gick helt på SKTFs linje. Man visar att den grundlagsfästa yttrandefriheten väger tyngre än lojalitetskraven gentemot arbetsgivaren. Domen markerar att offentligt anställda har långtgående rättigheter när det gäller att öppet yttra sig om verksamheter även om det innebär tydlig kritik av arbetsgivaren.

– Politiker och arbetsgivare måste nu göra sig av med sin djupt nonchalanta inställning till anställdas yttrandefrihet. Det är hög tid att ta itu med den oroande utveckling vi ser i offentlig sektor där tystnaden på jobbet brett ut sig under senare år. Krav från arbetsgivare om lojalitet och tystnad skapar rädsla hos många anställda. Man hotas med repressalier om man utnyttjar sin yttrandefrihet för att påtala brister eller kritisera ledningen. Verksamheterna – liksom kommunmedborgarna – blir lidande då viktiga synpunkter från de anställda om behov av förändring och utveckling aldrig förs fram, säger Inger Efraimsson.

Bakgrund: Leif Kåvestad anställdes 1990 vid Stockholms miljö- och hälsoskyddsförvaltning för att arbeta med tillsynsverksamhet av så kallade sjuka hus. Dessa arbetsuppgifter fråntogs han dock 1995, eftersom Stockholms stad ansåg att han brustit i sin myndighetsutövande roll. Sedan dess har han enbart arbetat med tillsynsärenden som rör radon i bostäder. Grunden för avsked var att Leif Kåvestad dels polisanmält Stockholms stad för hanteringen av ärenden som rör sjuka hus, dels till Arbetsmiljöinspektionen anmält att han ansåg sig utsatt för kränkande särbehandling.

För ytterligare kommentarer kontakta Inger Efraimsson, förbundsordförande i SKTF (070-644 84 04) eller Sussanne Lundberg, förbundsjurist i SKTF (070-532 56 13).