Webbfråga om socialtjänst på entreprenad, 89 procent säger nej

2002-01-28 08:08

På sin webbplats ställde SKTF nyligen frågan "Tycker du att man bör upphandla socialtjänsten på entreprenad?". Resultatet är tydligt. Nej-rösterna uppgick till hela 89 procent av det totala antalet röster. Drygt 1200 röster registrerades.

– Jag är inte förvånad över resultatet. På olika håll i landet söker man nu vägar att lägga ut socialtjänst på entreprenad, och det finns en stor oro för vad detta kan innebära för kvaliteten i verksamheten och för rättssäkerheten, säger Yvonne Ahlström, SKTF-ombudsman med ansvar för sociala frågor.

På frågan "Tycker du att man bör upphandla socialtjänsten på entreprenad?" svarade 8,4 procent ja (107 röster), 89,3 procent nej (1137 röster) och 2,3 procent vet ej (28 röster). 1273 röster registrerades under den tid frågan fanns på SKTFs webbplats.

SKTF har flera gånger kritiserat de privatiseringsplaner som finns bland annat i Stockholms stad. De går ut på att konkurrensutsätta alla socialtjänstens utredningar. SKTF menar att idéerna är befängda. De kommer i konflikt med Socialtjänstlagens krav på kontinuitet och helhetssyn. De sparkar undan benen för de som idag förtjänstfullt arbetar långsiktigt inom socialtjänsten. De ökar godtyckligheten i socialtjänstutredningarna. Också rättssäkerheten hotas, eftersom den bara kan garanteras om socialtjänsten bedrivs som en del av kommunens egen verksamhet. Det har även JO (Justitieombudsmannen) slagit fast. Socialtjänsten bör, kort sagt, inte upphandlas på entreprenad.

För ytterligare frågor kontakta Yvonne Ahlström, ombudsman på SKTFs resurscenter i Stockholm (08–789 64 01 eller 070–582 09 40).