SKTFs medlemsutbildning en succé

2002-09-16 08:08

Extern utvärdering gjord

Över 8 000 medlemmar har tagit del av SKTFs medlemsutbildning. Nu visar en omfattande extern utvärdering att medlemmarna höjer utbildningen till skyarna. 97 procent kan tänka sig att rekommendera utbildningen till andra. 96 procent tycker att utbildningen varit bra eller utmärkt. 80 procent kan tänka sig att fortsätta utbildningen i någon form. 62 procent har haft direkt nytta av utbildningen, exempelvis vid samtal med chefen.

– Alla inblandade kan vara mycket nöjda med hur medlemsutbildningen tagits emot av SKTFs medlemmar. Man kan knappast nå ett bättre resultat. Utbildningen är upplagd på ett oerhört bra sätt, säger Anders Frick, den konsult som genomfört utvärderingen.

Många SKTF-medlemmar har haft stor direkt nytta av medlemsutbildningen, visar utvärderingen. Den största nyttan har visat sig i kontakten med chefen, i löne- och utvecklingssamtal. Utöver den konkreta nyttan som deltagarna pekar på har många förändrat sitt agerande tack vare utbildningen. Man är mer aktiv i diskussioner, mer uppmärksam på olika problem, och ställer större krav på sin arbetsgivare och sina lokala fackliga representanter.

Utbildningen har också lett till ett ökat fackligt intresse. 40 procent av de fackligt förtroendevalda och 25 procent av deltagare utan förtroendeuppdrag har blivit mer nyfikna på vad som händer inom SKTF. Mer än 40 procent av SKTFs medlemmar, dvs. hela 60 000 personer, kan tänka sig att ta del av utbildningen framöver.

De mycket positiva omdömena om SKTFs medlemsutbildning gäller såväl utbildningsmaterial och handledare som upplägg och diskussioner. Bilden av succé förstärks ytterligare när man konstaterar att dessa omdömen gäller oavsett ålder, kön, avdelningsstorlek, region och yrkestillhörighet.

Medlemsutbildningen erbjuds utan kostnad till alla medlemmar i SKTF. Genom utbildningen stärks den enskilde medlemmens möjligheter till inflytande och delaktighet.

Hela utvärderingen finns att läsa på sktf.se. För ytterligare upplysningar om SKTFs medlemsutbildning kontakta Gunlög Bergander, utbildningsansvarig i SKTF (08-789 63 00).