SKTFs medlemmar har gjort sitt val Håkan Nesser är årets författare

2002-11-07 08:08

För tionde gången har SKTFs medlemmar röstat fram sin favoritförfattare. I år går priset till Håkan Nesser för boken "och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla".

Håkan Nesser är mest känd för sina kriminalromaner om kommissarie Van Veeteren. I år har han dock kommit ut med två böcker som inte ingår i Van Veeteren-serien, nämligen "och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla" samt "Kära Agnes!". För den förstnämnda får Håkan Nesser SKTFs pris som årets författare.

Priset delas ut med följande motivering:

"Med romanen 'och Piccadilly Cirkus ligger inte i Kumla' fångar Håkan Nesser läsarens intresse och fängslar från den första till sista sidan. Håkan Nesser skriver naturligt, lättsamt och ömsint om familjen och vännerna. Han skildrar också dramatiken i vardagen då ond bråd död brutalt förändrar människornas tillvaro.

Romanen innehåller både spänning, humor och allvar. Författaren skyggar inte för de stora livsfrågorna som han närmar sig med stor insikt. Han förflyttar elegant läsaren både mentalt och fysiskt mellan olika tidsepoker och skildrar tidsandan på ett mästerligt sätt. Det överraskande slutet för dock obönhörligt läsaren tillbaka till nuet och livet."

Priset kommer att delas ut till Håkan Nesser i samband med att han inviger Bokmässan i Örebro som äger rum i Örebro slott 8 november 2002 klockan 13.30. Priset är bronsskulpturen "Isdans" av konstnären Joze Strazar.

För att komma ifråga för priset årets författare måste man under året ha kommit ut med minst en bok på svenska.

Ytterligare frågor om årets författare 2002 eller SKTFs arbete för kulturen besvaras av SKTFs ombudsman Ewa Henriksson (08-789 63 88 eller 070-574 34 07).