SKTF stämmer Stockholms stad

2002-06-27 08:08

Idag lämnar SKTF till Arbetsdomstolen en stämningsansökan mot Stockholms stad. Anledningen är att Stockholms stad avskedat hälsoskyddsinspektören Leif Kåvestad, ett avsked Arbetsdomstolen bör förklara som ogiltigt.

– Det är ett skamligt maktövergrepp att Stockholms stad avskedar en medarbetare för att han till behörig myndighet anmält att han anser sig utsatt för mobbning från arbetsledningens sida, säger SKTFs förbundsordförande Inger Efraimsson.

– Händelsen har av naturliga skäl spridit stor oro bland många anställda i Stockholms stad i allmänhet, och inom miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i synnerhet, säger Inger Efraimsson.

– Yttrandefrihet och ett öppet arbetsklimat är centrala arbetsmiljöfrågor. Hur ska en anställd i framtiden våga göra en anmälan om man riskerar att bli avskedad när man försöker tillvarata sina egna rättigheter? Många kommer att följa detta fall noggrant, säger Inger Efraimsson.

Leif Kåvestad anställdes 1990 vid Stockholms miljö- och hälsoskyddsförvaltning för att arbeta med tillsynsverksamhet av så kallade sjuka hus. Dessa arbetsuppgifter fråntogs han dock 1995, eftersom Stockholms stad ansåg att han brustit i sin myndighetsutövande roll. Sedan dess har han enbart arbetat med tillsynsärenden som rör radon i bostäder.

Grunden för avsked är att Leif Kåvestad dels för ett år sedan polisanmält Stockholms stad för hanteringen av ärenden som rör sjuka hus, dels i januari 2002 till arbetsmiljöinspektionen anmält att han ansåg sig utsatt för kränkande särbehandling.

Försäkringskassan har under sommaren 2001 klassat Leif Kåvestads hälsobesvär som en arbetsskada förorsakad av att han utsatts för kränkande särbehandling. Hans besvär har lett till ett antal kortare och längre perioder av sjukskrivning med framför allt diagnosen "arbetsrelaterad stress".

SKTF menar att Arbetsdomstolen dels bör ogiltigförklara avskedandet av Leif Kåvestad, dels bör besluta att Stockholms stad ska betala ett skadestånd på 200 000 kronor.

För ytterligare kommentarer kontakta SKTFs förbundsordförande Inger Efraimsson (070-644 84 04) eller SKTFs förbundsjurist Sussanne Lundberg (070-532 56 13).