SKTF kommenterar regeringens vårbudget

2002-04-15 08:08

Kvinnors löner är en uppgift för regeringen

I sin finansplan betonar regeringen vikten av att bryta den könsrelaterade lönediskrimineringen. Det behövs. Kvinnor tjänar 82 procent av mäns inkomster. SKTF saknar dock i finansplanen en diskussion om vad som krävs för att i grunden förändra dessa löneskillnader.

– Idag är stora delar av arbetsmarknaden inom kommun- och landstingssektorn könssegregerad. Många yrken är kvinnodominerade, med låga löner och små möjligheter till utveckling. Som fackförbund gör vi vad vi kan för att minska löneskillnaderna mellan män och kvinnor. Men en verklig förändring kan bara komma till stånd genom att regering och riksdag väljer att satsa mer pengar på de sektorer där många kvinnor arbetar, säger Elisabeth Adolfsson, 1:e vice ordförande i SKTF, i en kommentar till regeringens vårbudget.

– Det duger inte att säga att lönebildningen är en fråga för parterna på arbetsmarknaden. Män i kommun- och landstingssektorn – som ofta själva har ett lågt löneläge i förhållande till den övriga arbetsmarknaden – kan inte ensamma avstå så stort löneökningsutrymme att problemen försvinner. Att åtgärda skillnaderna i lön är ett problem för hela vårt samhälle, vilket regeringen bör ta till sig, säger Elisabeth Adolfsson.

– Jämställdheten är en viktig punkt för SKTF när det gäller att minska ohälsan i arbetslivet och komma tillrätta med de skenande kostnaderna för sjukförsäkringen. Andra frågor som måste lyftas fram är ett utvecklat och tydligt ledarskap, inflytande och yttrandefrihet, mångfald, och ökad kunskap om stressen i arbetslivet, säger Elisabeth Adolfsson.

– Vi hade också gärna sett en höjning av kompensationsgraden i a-kassan från dagens nivå på 80 procent. Det fanns inte med i vårpropositionen, men vi utgår från att regeringen snarast möjligt återkommer till frågan om ersättningarna i arbetslöshetsförsäkringen, säger Elisabeth Adolfsson.

För ytterligare kommentarer ta kontakt med SKTFs 1:e vice ordförande Elisabeth Adolfsson, 0470-415 64 eller 070-666 80 66.