SKTF erbjuder marknadens bästa frivilliga försäkring vid inkomstbortfall

2002-08-27 08:08

Från 1 oktober 2002 erbjuder SKTF sina medlemmar att teckna en inkomstbortfallsförsäkring. Det är en både attraktiv och efterlängtad försäkring, inte minst för de många chefer som är medlemmar i SKTF. Motsvarande försäkring går inte att teckna på den öppna marknaden.

– När A-kassesystemet inte kan ge alla anställda 80 procents kompensation vid arbetslöshet är det mycket bra att vi nu kan erbjuda våra medlemmar en försäkring som ger denna kompensation, säger SKTFs förbundsordförande Inger Efraimsson.

– Vi erbjuder försäkringen också med tanke på våra många medlemmar som är chefer och ofta har en lön som ligger över taket i A-kassan, säger Inger Efraimsson.

Den nya försäkringen är ett komplement till A-kassan och vänder sig till alla tillsvidareanställda SKTF-medlemmar som inte får 80 procents lönekompensation från A-kassan vid arbetslöshet. Idag får man som arbetslös under de första 100 dagarna 80 procent av högst 20 075 kronor i månaden. Från dag 101 får man 80 procent av högst 18 700 kronor i månaden. SKTF har nästan 50 000 medlemmar som har löner över dessa nivåer och som därför inte får 80 procents ersättning vid längre arbetslöshet. Tecknar man den nya försäkringen får man däremot 80 procent av hela sin lön.

Ersättning lämnas även till den som ingår i ett arbetsmarknadsprogram med aktivitetsstöd. Detta är en betydande fördel då många andra inkomstbortfallsförsäkringar inte ger ersättning när den arbetssökande placeras i en åtgärd. Försäkringen gäller fram till 62 års ålder och följer medlemskapet i SKTF. Premien varierar beroende på inkomst. Vid en lön på 23 000 kronor i månaden blir exempelvis premien 66 kronor i månaden.

SKTF har slutit avtalet om en frivillig inkomstbortfallsförsäkring med Accept Försäkringsaktiebolag. Villkoren är marknadens bästa och försäkringen går inte att teckna på den öppna marknaden. För att få teckna försäkringen krävs att man är medlem i SKTF och SKTFs arbetslöshetskassa. Ersättningsnivån är 80 procent av anmäld inkomst och kan utgå i nästan ett år (240 arbetsdagar). Försäkringen följer A-kassans regler för ersättning.

För ytterligare upplysningar om försäkringen kontakta Margaretha Jonsson, SKTFs resurscenter (08-789 63 24).