Skilda världar för manliga och kvinnliga chefer

2002-12-11 08:08

I en stor undersökning har SKTF ställt 40 frågor till 1 000 chefer i kommuner, landsting och kommunala bolag. Skillnaderna mellan manliga och kvinnliga chefers situation är genomgående mycket stor.

Trots att kvinnliga chefer har högre utbildningsnivå har de lägre befattning och mycket sämre förutsättningar att utöva ett modernt ledarskap än sina manliga kollegor.

– På tok för många medarbetare, litet stöd i sitt ledarskap, inga utvecklingssamtal från överordnade chefer eller politiker, dåligt administrativt stöd – listan kan göras lång över hur vardagen ser ut för många chefer. Könsskillnaderna är pinsamt stora, säger SKTFs förbundsordförande Inger Efraimsson.

40 procent av de kvinnliga cheferna ansvarar för över 30 medarbetare. Inom kvinnodominerade verksamheter som vård och omsorg är det vanligt att cheferna ansvarar för över 50 medarbetare. Samtidigt visar undersökningen att 83 procent av företagsledarna och förvaltningscheferna är män.

Svart på vitt pekar undersökningen på en mängd brister när det gäller förutsättningarna att utöva ett modernt ledarskap. Två av många exempel: Hälften av cheferna saknar tillgång till olika stödfunktioner (nätverk, coach, förtroendefulla relationer, administrativt stöd etc.). Bara 10 procent av företagsledarna och förvaltningscheferna har en egen konkret utvecklingsplan.

– Arbetsmiljön för de anställda blir lidande om det saknas rimliga förutsättningar för deras chefer att leda verksamheten. Hur ska cheferna hinna hålla utvecklingssamtal, hantera konflikter i personalgruppen, uppmuntra och inspirera de anställda, förbättra verksamheten, hålla kontakt med brukare och anhöriga? Kortsiktigheten blir norm, framförhållningen en utopi. Ohälsan i samhället kan bara bekämpas om man skapar vettiga förutsättningar för cheferna att göra sitt jobb, säger Inger Efraimsson.

För kommentarer kontakta SKTFs förbundsordförande Inger Efraimsson (08-789 63 19 eller 070-644 84 04).

Läs hela rapporten (pdf)