Inger Efraimsson presenterade TCO-rapport: Män tjänar på barn – kvinnor förlorar

2002-03-21 08:08

– När män får barn påverkas lönen positivt. När kvinnor får barn påverkas lönen negativt. SKTFs ordförande Inger Efraimsson presenterade idag en rapport som TCO tagit fram om vad som händer med män respektive kvinnors lön när de får barn.

Rapporten "Den dolda barneffekten" skriven av Katarina Magnusson är en del i den kampanj som TCO tillsammans med bland andra SKTF driver i valrörelsen. Kampanjens syfte är att sätta strålkastarljuset på barnfamiljernas utsatta situation.

– Vi pekar på flera angelägna frågor under valrörelsen. Det handlar om ohälsa, diskriminering, arbetstid och inflytande på jobbet. Tydligast blir dessa frågor då människor får barn, och måste kombinera arbetsliv och föräldraskap, säger Inger Efraimsson.

TCO undersöker i sin rapport sambandet mellan lön och familjetyp för män och kvinnor mellan 25 och 40 år. Underlaget består av 44 000 personer. Det visar sig att det finns ett positivt samband mellan barn och timlön för män, medan sambandet för kvinnor med barn är negativt. Den finns således en dold "barneffekt" i lönesättningen.

En gift eller sammanboende man med barn har i genomsnitt 5 procent högre lön än en ensamstående eller sammanboende man utan barn. Det omvända förhållandet gäller för kvinnor: en gift eller sammanboende kvinna med barn har i genomsnitt 7 procent lägre lön än en ensamstående kvinna utan barn. Löneskillnaden mellan män och kvinnor ökar alltså än mer när människor får barn.

– Arbetslivet måste förändras rejält, liksom attityderna i samhället till föräldraskapet. Av oro för sin ekonomi och sin utveckling i arbetslivet väljer många kvinnor idag att skjuta upp barnafödandet. Det är en samhällsfråga i lika hög utsträckning som en individuell fråga, säger Inger Efraimsson.