"Det nya arbetstidsförslaget ger individen större inflytande"

2002-06-18 08:08

– Det delbetänkande som Kommittén för nya arbetstids- och semesterregler idag överlämnar till Mona Sahlin är ett välkommet förslag och ett steg i rätt riktning när det gäller en arbetstidsförkortning. Men mycket mer behöver göras för att komma till rätta med ohälsan, säger SKTFs förbundsordförande Inger Efraimsson i en kommentar.

Förslaget – som stöds av TCO, LO och SACO gemensamt – innebär en ökad ledighet i form av fem extra betalda lediga dagar från år 2007. Dagarna kan användas efter behov eller sparas i en tidsbank. Det ger individen en större valfrihet eftersom man får möjlighet att utnyttja ledighet efter sina behov. Man kan välja om man vill ta ut halvdagar, hela dagar eller en sammanhängande ledighet.

– Den största vinsten med denna lösning är att den just genom sin utformning skapar en ökad välfärd för individen – både i form av förbättrad arbetsmiljö och mindre stress. Om människor får mer inflytande över sin tid på arbetsplatsen ökar trivseln. Med större möjlighet att få balans mellan arbete och familjeliv minskar stressen, säger Inger Efraimsson.

– Men fem extra lediga dagar kommer inte att råda bot på den galopperande ohälsan som drabbar de anställda i kommuner och landsting särskilt hårt. För att minska sjukskrivningarna krävs också andra åtgärder. Det krävs ett tydligt och utvecklat ledarskap, inflytande och yttrandefrihet för individen, ökad kunskap och kompetens om arbetsmiljö, större jämställdhet och mångfald, samt goda arbetsvillkor som slås fast i centrala kollektivavtal. Dagens förslag om ökad ledighet är ett steg i rätt riktning, säger Inger Efraimsson.

För ytterligare kommentarer kontakta SKTFs förbundsordförande Inger Efraimsson (070-644 84 04).