Många kommuner och landsting bryter mot den nya Jämställdhetslagen

2002-06-07 08:08

SKTF har utvärderat de lokala förhandlingarna under 2001. Speciellt har vi studerat hur man följer den nya Jämställdhetslagen. Resultatet är dåligt: bara drygt 40 procent av kommunerna och landstingen har gjort de lönejämförelser mellan kvinnor och män, som man enligt Jämställdhetslagen är skyldig att göra. Och flertalet av dem som gjort jämförelsen har gjort den på ett ofullständigt sätt.

Den 1 januari 2001 ändrades Jämställdhetslagen. Nytt i lagen är att:

• Arbetsgivare och arbetstagare/fackliga organisationer ska samverka.
  • En definition av likvärdigt arbete finns.
  • Kvinnodominerade grupper ska jämföras med mansdominerade.
  • En analys av löneskillnader ska göras.
  • En handlingsplan ska göras.

Enligt Jämställdhetslagen ska detta göras årligen.

– Nyheterna i lagen verkar inte fått något större genomslag i verkligheten ännu. Av de arbetsgivare som gjort en kartläggning har endast drygt 40 procent gjort den i samverkan med facket. Av de som gjort denna kartläggning är det endast drygt 40 procent som också gjort en analys av lönerna och innehållet i kartläggningen. Ännu färre har upprättat en handlingsplan. Det borde se betydligt bättre ut än vad det gör, säger SKTFs förbundsordförande Inger Efraimsson i en kommentar.

– Den nya Jämställdhetslagen ställer större krav på arbetsgivarna och ger ökade möjligheter att identifiera exempelvis osakliga löneskillnader. Kommuner och landsting styrs av politiker. Det är politikerna som har stiftat Jämställdhetslagen. Om de inte själva bemödar sig om att följa sina egna lagar legitimerar de också andra arbetsgivare att strunta i att göra något åt de könsdiskriminerande lönerna, säger Inger Efraimsson.

– Som fackförbund är vi fast beslutna att tillsammans med SKTF lokalt ta tillvara de möjligheter den nya lagen ger. Genom att följa upp vad som görs lokalt är vi pådrivande för att komma tillrätta med de könsdiskriminerande kvinnolönerna, säger Inger Efraimsson.

Siffrorna för landet i helhet för samtliga sju SKTF-regioner ser ut så här:

Har arbetsgivaren gjort lönekartläggning enligt Jämställdhetslagen?

Antal Göteborg Linköping Luleå Malmö Stockholm Sundsvall Västerås
Totalt 246 43 53 21 20 25 32 52
Ja 102 16 22 6 9 17 10 22
Nej 105 17 27 12 7 5 14 23
Vet ej 39 10 4 3 4 3 8 7

Har arbetsgivaren gjort lönekartläggningen i samverkan med facket?

Antal Göteborg Linköping Luleå Malmö Stockholm Sundsvall Västerås
Totalt 102 18 21 5 10 17 10 21
Ja 45 8 9 1 5 7 5 10
Nej 57 10 12 4 5 10 5 11

Sifforna bygger på enkätsvar från SKTFs avdelningar, vilket gör att det finns en viss osäkerhet i uppskattningen av antalet arbetsgivare som genomfört kartläggningar, eftersom en del lokalavdelningar ibland inte har kännedom om huruvida en kartläggning gjorts eller ej.

För ytterligare kommentarer kontakta SKTFs förbundsordförande Inger Efraimsson (070-644 84 04). För direkta frågor om siffermaterialet kontakta ombudsman Lars Holmberg (070-634 90 56).