92 kommuner och landsting bryter mot Jämställdhetslagen

2002-09-25 08:08

92 kommuner och landsting har inte gjort de lönekartläggningar man är skyldig att göra. Därmed bryter de mot Jämställdhetslagen. Utan kartläggningar är det svårt att komma tillrätta med de låga kvinnolönerna. Många av de arbetsgivare som har gjort kartläggningar har upptäckt osakliga löneskillnader mellan män och kvinnor. De flesta kartläggningarna har dock gjorts utan samverkan med de fackliga organisationerna, vilket även det bryter mot Jämställdhetslagen. Allt detta visar en undersökning från SKTF.

– Det här duger inte. Nu förväntar vi oss att kommuner och landsting tar Jämställdhetslagen på allvar och genomför de kartläggningar som enligt lagen åvilar dem, säger Inger Efraimsson, förbundsordförande i SKTF.

– Vi tar nu kontakt med samtliga kommuner och landsting som svarat att de inte gjort en lönekartläggning. Vi ställer frågan om varför man inte gjort någon kartläggning och när man planerar att göra en sådan. Det finns mycket kunskap att ta del av inom exempelvis facket, JämO och länsstyrelserna. Från SKTFs sida erbjuder vi råd i arbetet med att analysera löneskillnaderna och upprätta de handlingsplaner som lagen kräver.

Redan i våras gjorde SKTF en undersökning av hur den nya Jämställdhetslagen följs. Den mörka bild vi då fick överraskade oss, och vi beslöt att gå till botten med frågan. Nu har vi skärpt frågeställningarna och fått säkrare svar. Bland annat har frågan om jämställdhetsplan preciserats till att gälla enbart de planer som upprättats 2001 eller 2002, vilket Jämställdhetslagen slår fast.

SKTF redovisar nu resultaten för de 228 kommuner och landsting som vi undersökt. Uppgifter för resterande arbetsgivare saknas, vilket gör att antalet arbetsgivare som inte gjort lönekartläggningar med stor sannolikhet överstiger 92 stycken.

Den 1 januari 2001 ändrades Jämställdhetslagen. Nytt i lagen är att bland annat följande: Arbetsgivare och arbetstagare/fackliga organisationer ska samverka. Kvinnodominerade grupper ska jämföras med mansdominerade. En analys av löneskillnader ska göras, liksom en handlingsplan. Detta ska göras årligen.

SKTFs undersökning visar bland annat på följande resultat:

• Har lönekartläggning enligt Jämställdhetslagen gjorts av arbetsgivaren (för 2001 eller 2002)? Ja: 109 arbetsgivare (48 procent). Nej: 92 arbetsgivare (40 procent), Vet ej: 28 arbetsgivare (12 procent).
  • Resultatet för nedanstående frågor gäller om man svarat ja på första frågan (dvs. 109 arbetsgivare ingår) .
  • Har denna kartläggning gjorts i samverkan mellan arbetsgivare och fackliga organisationer? Ja: 49 arbetsgivare. Nej: 60 arbetsgivare.
  • Har lönerna och innehållet i kartläggningen analyserats? Ja: 52 arbetsgivare. Nej: 30 arbetsgivare. Vet ej: 27 arbetsgivare.
  • Har osakliga löneskillnader mellan kvinnor och män upptäckts genom kartläggningen? Ja: 39 arbetsgivare. Nej: 42 arbetsgivare. Vet ej: 28 arbetsgivare.
  • Har arbetsgivaren upprättat en handlingsplan där kartläggning och analys ingår? Ja: 33 arbetsgivare. Nej: 48 arbetsgivare. Vet ej: 28 arbetsgivare.
  • Har informationen i kartläggningen använts vid löneförhandlingarna? I stor utsträckning: 10 arbetsgivare. Till viss del: 43 arbetsgivare. Inte alls: 45 arbetsgivare. Vet ej: 11 arbetsgivare.

I den gångna valrörelsen var ökade resurser till kommuner och landsting – inte minst dess förvaltningar – en stor fråga. De politiska partierna utfärdade löften om stora resurstillskott för att kunna rekrytera ny personal och komma tillrätta med löneskillnaderna mellan män och kvinnor. SKTF kommer att påminna politikerna om dessa löften lokalt, regionalt och centralt.

– För att kunna rekrytera nya personer till sin verksamhet måste arbetsgivarna visa att de prioriterar frågan om jämställda löner. Ansvaret för att göra lönekartläggningar vilar på arbetsgivaren. De som inte skärpt sig och gjort lönekartläggningar vid årets slut kommer vi att gå vidare med, säger Inger Efraimsson.

För ytterligare kommentarer kontakta SKTFs förbundsordförande Inger Efraimsson (070-644 84 04). För direkta frågor om siffermaterialet kontakta ombudsman Elisabeth Remander (070-228 63 83).

Undersökningen:

Lönekartläggning i 228 kommuner och landsting som SKTF undersökt