SKTF:s opinionsbarometer visar: Få vet vad som krävs för att få högre lön

2001-03-26 12:48

Den sista mars 2001 löpte SKTFs centrala avtal ut och en ny avtalsrörelse pågår. Avtalsrörelsen har föregåtts av en bred process bland medlemmar och förtroendevalda. En avtalsgrupp som har i uppgift vara en länk mellan förbundsstyrelsen, medlemmar och förtroendevalda, startade sitt arbete redan 1999. Avtalskonferenser under våren och hösten 2000 samt ett förbundsmöte har diskuterat avtalsrörelsen och ett särskilt diskussionsmaterial om löne- och villkorsfrågor har presenterats.

Som ett led i arbetet med avtalsrörelsen presenteras ett antal frågor med betydelse för avtalsrörelsen på SKTF:s hemsida med möjlighet för medlemmar och andra att rösta. Resultaten offentliggörs genom pressmeddelanden. Tidigare har sju resultat presenteras, du hittar dem på SKTFs hemsida.

Detta är den åttonde frågan som presenteras. Sammanlagt 437 röster avlades. Frågeställningen denna gång var:

Vet du vad som krävs av dig för att få högre lön?

Ja                          16%                           70 st
Nej                        82%                           359 st
Vet ej                     2%                             8 st

- Det här resultatet, som på intet sätt är vetenskapligt, bekräftar en tendens som vi sett i många olika sammanhang. Det är tyvärr så att få anställda vet varför de har den lön de har och vad som krävs av dem för att förändra den, säger SKTFs förhandlingschef Anders Hammarbäck.

- Detta är otillfredsställande och allvarligt. SKTF:s uppfattning är att lönen ska baseras på arbetsinnehåll men även resultat, utbildning och kompetens. Vår policy är en tydlig och väl motiverad lönesättning, där löneskillnader är sakligt grundade och uppfattas som rimliga, fortsätter Anders Hammarbäck.

- I vårt yrkande till arbetsgivaren inför den här avtalsrörelsen driver vi därför kravet på en lönesättningsprocess som syftar till att varje individ ska, genom samtal med sin chef, veta vad den egna lönen grundar sig på. Varje individ ska också kunna påverka sin lön genom ökat lärande och genom att åta sig mer kvalificerade arbetsuppgifter. Det borde också arbetsgivaren vara intresserad av då den som upplever lönen som rättvis har lättare att trivas och förutsättningar för goda arbetsinsatser ökar, avslutar Anders Hammarbäck.

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund. SKTF:s 180 000 medlemmar arbetar i kommuner, landsting, kommunala bolag och stiftelser, kooperativ, kyrkan samt privat verksamhet inom vård, omsorg och utbildning