SKTF:s opinionsbarometer visar: Anställda vill inte ha samma lön

2001-01-29 12:48

I mars 2001 löper SKTF:s centrala avtal ut och en ny avtalsrörelse inleds. Arbetet har dock redan börjat och prioriterat i arbetet är en bred process bland medlemmar och förtroendevalda. En avtalsgrupp som har i uppgift vara en länk mellan förbundsstyrelsen, medlemmar och förtroendevalda, startade sitt arbete redan 1999. Avtalskonferenser under våren och hösten 2000 samt ett förbundsmöte har diskuterat avtalsrörelsen och ett särskilt diskussionsmaterial om löne- och villkorsfrågor har presenterats.

Som ett led i ett långsiktigt arbete med avtalsrörelsen presenteras ett antal frågor med betydelse för avtalsrörelsen på SKTF:s hemsida med möjlighet för medlemmar och andra att rösta. Resultaten offentliggörs genom pressmeddelanden. Tidigare har tre resultat presenteras, dessa återfinns på SKTF:s hemsida.

Detta är den fjärde frågan som presenteras. Sammanlagt 711 röster avlades. Frågeställningen denna gång var:

Tycker du att alla anställda inom ett visst yrke ska ha samma lön?

14,1% 100 st
Nej 84,2%

599 st

Vet ej 1,7% 12 st

- Det är en gott tecken att en så stor majoritet tycker att anställda inom samma yrke ska ha olika lön. Lönen ska baseras på arbetsinnehåll men även resultat, utbildning och kompetens, säger SKTF:s förhandlingschef Anders Hammarbäck.

- SKTF:s policy är att en tydlig och väl motiverad lönesättning, där löneskillnader är sakligt grundade och uppfattas som rimliga, ska gälla. Den som upplever lönen som rättvis har lättare att trivas och förutsättningar för goda arbetsinsatser ökar, säger Anders Hammarbäck.

- Vi kommer under avtalsrörelsen att driva kravet på en lönesättningsprocess som syftar till att varje individ ska veta vad den egna lönen grundar sig på. Varje individ ska också kunna påverka sin lön genom ökat lärande och genom att åta sig mer kvalificerade arbetsuppgifter, avslutar Anders Hammarbäck.

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund. SKTFs 180 000 medlemmar arbetar i kommuner, landsting, kommunala bolag och stiftelser, kooperativ, kyrkan samt privat verksamhet inom vård, omsorg och utbildning.