SKTFs medlemmar har gjort sitt val: Elsie Johansson är årets författare 2001

2001-11-09 12:48

För nionde året i rad har SKTFs medlemmar röstat fram årets författare. I år går priset till Elsie Johansson för boken "Nancy". Med romanen avslutar hon sin triologi om TåPelles dotter Nancy. De tidigare delarna "Glasfåglarna" och "Mosippan" har rönt stor framgång och belönats med Fackföreningarnas Ivar Lo-pris 1997 och Moa Martinsson-priset 2000.

Romanen "Nancy" utspelar sig 1941 och några år framåt, och handlar om flickan Nancy och hennes mamma Frida som kämpar för värdighet och överlevnad. SKTF delar ut sitt pris till Elsie Johansson med följande motivering:

"I Elsie Johanssons bok 'Nancy' är tidsandan påtaglig. Språket gör berättelsen levande och äkta. Man upplever på nära håll hur Nancy står inför en brytningsperiod i sitt liv. Romanen innehåller många starka personporträtt och dess berättelse fängslar snabbt sin läsare. TåPelles dotter börjar bli stor – och klivet ut i den vuxna världen både skrämmer och lockar. Boken om Nancy är berättad med stor nyfikenhet och värme."

Elsie Johansson är en mångkunnig författare som skriver i flera olika genrer för såväl barn som vuxna. Hennes uttrycksmedel är förutom poesi och prosa också den muntliga berättarkonsten. Elsie Johansson fick vänta länge på sin litterära debut. År 1979, vid nära 50 års ålder, kom hon ut med diktsamlingen "Brorsan hade en vevgrammofon".

Priset till Elsie Johansson – utöver äran och ett diplom – består av en oljemålning av den isländska konstnärinnan Sigridur Björnsdottir, känd för att mästerligt i sin konst fånga den säregna isländska naturen. Utdelningen av priset till författaren sker vid Bokmässan i Örebro slott 9 november klockan 15.00. Prisutdelare är Gunilla Wikman från SKTFs förbundsstyrelse.

Mer information om valet av Elsie Johansson till årets författare lämnas av SKTFs ombudsman Ewa Henriksson (08-789 63 88 eller 070-574 34 07).

Tidigare års pristagare är Kerstin Ekman, Marianne Fredriksson, Kerstin Thorvall, Bodil Malmsten, Henning Mankell, Jan Guillou, Liza Marklund och Majgull Axelsson. För att komma ifråga som pristagare måste man under året ha kommit ut med minst en bok på svenska.