Nytt avtal ger ökad flexibiliteten för individen!

2001-03-01 12:48

SKTF:s opinionsbarometer visar:

Lönen har stor betydelse för ökad motivation

I mars 2001 löper SKTFs centrala avtal ut och en ny avtalsrörelse inleds. Arbetet har dock redan börjat och prioriterat i arbetet är en bred process bland medlemmar och förtroendevalda. En avtalsgrupp som har i uppgift vara en länk mellan förbundsstyrelsen, medlemmar och förtroendevalda, startade sitt arbete redan 1999. Avtalskonferenser under våren och hösten 2000 samt ett förbundsmöte har diskuterat avtalsrörelsen och ett särskilt diskussionsmaterial om löne- och villkorsfrågor har presenterats.

Som ett led i ett långsiktigt arbete med avtalsrörelsen presenteras ett antal frågor med betydelse för avtalsrörelsen på SKTF:s hemsida med möjlighet för medlemmar och andra att rösta. Resultaten offentliggörs genom pressmeddelanden. Tidigare har fem resultat presenteras, dessa återfinns på SKTFs hemsida.

Detta är den sjätte frågan som presenteras. Sammanlagt 723 röster avlades. Frågeställningen denna gång var:

Påverkar lönen din vilja att ta på dig nya arbetsuppgifter?

89,5% 486 st

Nej

9,3% 50 st

Vet ej

1,3% 7 st

- Detta är inte ett särskilt överraskande resultat och det visar en tendens som vi sett i andra sammanhang också, säger SKTF:s förhandlingschef Anders Hammarbäck.

- Det ligger också väl i linje med SKTF:s yrkande i denna avtalsrörelse. Vårt mål är en tydlig och väl motiverad lönesättning där löneskillnader är sakligt grundade. Varje individ ska veta vad den egna lönen grundar sig på och ska kunna påverka sin lön genom ökat lärande och genom att åta sig mer kvalificerade arbetsuppgifter. Och lönen skall baseras på arbetsinnehåll, resultat, utbildning och kompetens, säger Anders Hammarbäck.

- En väl känd lönepolitik där varje medarbetare vet varför man har den lön man har och vad man kan göra för att förändra den är bra för både löntagare och arbetsgivare. Den som upplever lönen som rättvis har lättare att trivas och förutsättningar för goda arbetsinsatser ökar, säger Anders Hammarbäck.

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund. SKTFs 180 000 medlemmar arbetar i kommuner, landsting, kommunala bolag och stiftelser, kooperativ, kyrkan samt privat verksamhet inom vård, omsorg och utbildning.