Nordiska Tjänstemannarådet, NTR, håller konferens om offentlig sektors framtid i Visby 24-26 augusti

2001-08-22 12:48

Pressinbjudan

Nordiska Tjänstemannarådet, NTR, håller sin årliga konferens i Visby den 24-26 augusti. Temat för konferensen i år är "Offentlig sektor i ett nytt årtusende". Konferensen kommer att kretsa kring frågor om utvecklingen av välfärdsstaten i en marknadsstyrd värld, behovet av en bred uppslutning för de välfärdstjänster som åstadkommits i norden och värdet av demokratiska styrinstrument för dessa.

Deltar i konferensen gör ett femtiotal representanter för fackförbund från Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island och Färöarna. Bland deltagarna finns Inger Efraimsson, ordförande för SKTF och Annette Carnhede, ordförande för ST, Björn Pallund, ordförande för KKF i Danmark och ordförande för NTR, Flemming Hansen, generalsekreterare NTR, Markku Jalonen, ordförande för KVL i Finland, Lasse Alanko, ordförande för KTFC i Finland, Alf Bowitz, ordförande för KFO i Norge och Ögmundur Jonasson, ordförande för BSRB på Island.

Konferensen inleds med en seminariedag med föredragshållare och diskussion. Deltar under dagen gör Ursula Berge, tankesmedjan Agora, för att hålla ett anförande på temat "Välfärdens nya ansikte" och Sture Nordh, ordförande i TCO, som ska tala om "Fackföreningsrörelsens roll och politik".

Klockan 16.30 fredagen den 24 augusti inbjuds press och media till en träff med NTR:s styrelse samt Sture Nordh och Ursula Berge där det finns möjlighet att samtala med och ställa frågor till ordförandena för de olika nordiska fackförbunden och de två föredragshållarna. Träffen äger rum i Spegelsalen på Wisby Hotel.

Press och media är också välkomna att bevista konferensen, som äger rum på Wisby Hotel, under andra tider.

För frågor kontakta:

Olle H Johansson, internationell sekreterare SKTF,
telefon 070-321 13 13

Dan Nielsen, internationell sekreterare KKF,
telefon 45 232 33 130

Flemming Hansen, generalsekreterare NTR,
telefon 47 211 72 194.

NTR är en sammanslutning av offentliga tjänstemannaorganisationer som har till uppgift att genom samverkan och informationsutbyte gemensamt verka för att ta till vara offentligt anställda tjänstemäns intressen.