Mona Sahlin lovar snabbutreda tolkarnas situation

2001-09-19 12:48

Statsråd Mona Sahlin lovar att snabbutreda möjligheterna att förverkliga kraven i en översyn från 1999 om tolkarnas situation. (Integrationsverkets rapport "Tillgång till tolk - en samhällsservice".) Löftet gavs vid ett möte den 18 september med företrädare för Sverige Tolkförbund, Statstjänstemannaförbundet och SKTF. Dagsläget innebär bland annat att rättsäkerheten hotas.

- Mycket glädjande! Vi hoppas nu att förslagen i utredningen kan förverkligas, säger Inger Efraimsson, förbundsordförande för SKTF, och Annette Carnhede, förbundsordförande för Statstjänstemannaförbundet (ST).

Arbetsvillkoren för tolkar är inte reglerade vare sig i lag eller fackliga avtal. Tolkarnas ersättning har genom åren sjunkit dramatiskt. Kunskapen om offentlig upphandling behöver förbättras. Det finns viss tendens till att tolkförmedlare och upphandlare (t ex statliga myndigheter, kommuner och landsting) oftare anlitar icke-auktoriserade tolkar p g a att dessa är billigare.

Det sistnämnda utgör en konkret fara för den enskildes rättstrygghet och rättsäkerheten i stort. En väl fungerande tolkservice med hög kvalitet utgör en grundläggande samhällsservice.

Förutom en översyn har Sveriges Tolkförbund, SKTF och Statstjänstemannaförbundet framfört krav på översyn av ny lagstiftning som bland annat skulle reglera tillsynen över tolkförmedlingarnas verksamhet och tolkarnas arbetsrättsliga villkor.

För mer information, välkommen att kontakta:

• Annette Carnhede, förbundsordförande, ST, tel 070-641 12 15
  • Inger Efraimsson, förbundsordförande, SKTF, tel 070-644 84 04