HTF, SKTF och ST välkomnar nya förslag om könsneutrala pensionsförsäkringar

Presschef, Stina Andersson, HTF 070-636 91 20
Pressombudsman, Therese Svanström, SKTF 070-655 38 37
Ombudsman, Boel Carlsson, ST 08-790 51 85

Under hösten 2000 krävde HTF, SKTF och ST könsneutrala privata pensionsförsäkringar. Kravet och den efterföljande debatten ledde till att en arbetsgrupp bestående av representanter från Sveriges Försäkringsförbund och HTF, SKTF och ST samt Konsumenternas Försäkringsbyrå och Sveriges Qvinnoråd tillsattes med uppdrag att se över vilka försäkringar som påverkas av om man är kvinna eller man. Idag har arbetsgruppen vid en presskonferens presenterat sitt resultat.

- Vi är mycket positiva till resultaten av det initiativ som vi tagit och tycker att arbetsgrupper som denna bör se över hela försäkringsområdet på samma sätt, säger Bengt Olsson, vice förbundsordförande i HTF.
- Arbetsgruppens förslag innebär bland annat att man rekommenderar försäkringsbolagen att införa könsneutralitet på försäkringar med kortare utbetalningstider. Det är bra liksom att det görs ett nytt informationsmaterial som på ett enklare sätt ger en överblick över villkoren för olika försäkringar, säger Inger Efraimsson, förbundsordförande i SKTF.

- Nu återstår för oss att bevaka att försäkringsbranschen greppar stafettpinnen och gör verklighet av arbetsgruppens förslag. Bland annat behöver nya beräkningsgrunder för livslängd utarbetas. Försäkringsbolagen har världens chans att visa att man ser allvarligt på de problem som vi pekat på, säger Annette Carnhede, förbundsordförande i ST.

Försäkringsförbundet är representant för 32 försäkringskoncerner eller grupper som tillsammans svarar för mer än 90% av den svenska försäkringsmarknaden.

Läs rapporten i sin helhet här (pdf)