Folksam otydlig i information om könsneutral pensionsförsäkring

2001-05-10 12:48

I ett pressmeddelande idag går Folksam ut och berättar att försäkringsbolaget beslutat att införa könsneutrala premier i MedlemsPension. Fler än 200 000 medlemmar i TCO och LO berörs. Enligt Folksam ska alla som fortsättningsvis tecknar försäkringen få samma utfall av försäkringen vid samma premie, oavsett om de är kvinnor eller män.

Det är en sanning med modifikation, menar SKTF, HTF och ST.

Fram till 65 års ålder är återbetalningsskyddet nämligen obligatoriskt för både män och kvinnor - precis som idag. Först när försäkringstagaren väljer att börja plocka ut sin pension kan han eller hon välja bort återbetalningsskyddet. Eftersom kvinnor i genomsnitt dör senare än män, och det knappast är troligt att ett stort antal män kommer att välja bort sitt återbetalningsskydd, så är skillnaden jämfört med tidigare inte så stor som Folksam vill göra gällande i sitt pressmeddelande. För att få ut något litet mer i pension krävs det en relativt stor arvsvinst, d v s att många väljer bort återbetalningsskyddet till de efterlevande. Men chanserna att arvsvinsten skulle bli betydande är liten eftersom återbetalningsskyddet är obligatoriskt för kvinnor och män ända fram till 65 års ålder. Dessutom kan man välja att ta ut högre pension under en kortare tid, ett val som med största sannolikhet kommer att tilltala de manliga försäkringstagarna. Det minskar i ännu högre grad möjligheterna till en tillräckligt stor arvsvinst.

- Det är av oerhörd vikt att konsumenterna och försäkringstagarna får en tydlig och rättvisande bild av försäkringsvillkoren, säger ordförandena i de tre fackförbunden SKTF, HTF och ST.

- Konsumenterna får inte förespeglas bättre förutsättningar än de som försäkringen i realiteten innebär.

Det som trots allt kan vara positivt är att Folksam verkar ha tagit till sig en del av den kritik mot privata pensionsförsäkringar som riktats från SKTF, HTF och ST.

- Vi förutsätter att detta bara är ett steg på vägen och att Folksam på allvar kommer att se över sina privata pensionsförsäkringar utifrån ett jämställdhetsperspektiv.

För mer information, välkommen att kontakta:

• Annette Carnhede, förbundsordförande ST, tel 070-641 12 15
  • Inger Efraimsson, förbundsordförande SKTF, 070-644 84 04