Beslut på SKTFs förbundsmöte idag: Vi river gränser och bygger något nytt!

2001-09-11 12:48

SKTFs högsta beslutande organ, förbundsmötet, har idag tagit ett principbeslut om att fullfölja arbetet med att ta fram underlag för att bilda ett nytt fackförbund tillsammans med HTF, ST och FF.

- Det känns roligt att SKTF vågat ta ett första stort steg mot ett nytt sätt att kunna möta medlemmar och kommande medlemmars behov på ett mer offensivt sätt, säger SKTF:s förbundsordförande Inger Efraimsson.

- Det är både spännande och en utmaning att få möjlighet att riva gamla otidsenliga gränser mellan våra förbund. Nu har vi chansen att skapa något helt nytt som är bättre anpassat till dagens och morgondagens arbetsliv, säger Inger Efraimsson.

Arbetet med att skapa ett nytt gemensamt förbund fortsätter nu och nästa beslut för SKTF:s del blir ett första formellt beslut vid ett extra förbundsmöte i december i år.

Frågan om SKTF tillsammans med HTF, ST och FF ska bilda ett nytt fackförbund har behandlats inom det så kallade TriO-projektet. Projektet som utrett möjligheterna till ett nytt förbund har nu pågått under drygt ett och ett halvt år. Förbundsstyrelsen hade i sitt yttrande till förbundsmötet konstaterat att fördelarna för medlemmarna med ett nytt förbund överväger och föreslog förbundsmötet att fullfölja arbetet med att bilda ett nytt gemensam förbund.

Förbundsmötet fortsätter under tisdagen och onsdagen och ska bland annat behandla SKTF:s ständigt pågående välfärdspolitiska arbete genom att diskutera och besluta om en ny välfärdsplattform.

Under förbundsmötet kommer också ett antal motioner att behandlas som rör allt från etnisk mångfald till sänkt pensionsålder och kvalitetssäkring av det fackliga jämställdhetsarbetet.

Förbundsmötet består av 320 ombud, ersättare, förbundsstyrelse, gäster med flera som på Djurö utanför Stockholm samlats för att diskutera SKTF:s kommande verksamhet.

För ytterligare information kontakta pressombudsman Therese Svanström på 070-655 38 37 eller förbundsordförande Inger Efraimsson på 070-644 84 04.

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund. SKTFs 180 000 medlemmar arbetar i kommuner, landsting, kommunala bolag och stiftelser, kooperativ, kyrkan samt privat verksamhet inom vård, omsorg och utbildning.