Avtal klart för 150 000 tjänstemän!

2001-04-23 12:48

I dag kom samförhandlande SKTF och Akademikerförbundet SSR överens med arbetsgivarna inom Kommun- och Landstingsförbunden om ett nytt avtal för cirka 150 000 tjänstemän inom kommuner och landsting.

- Vi är i stort sett nöjda med avtalet. Glädjande är att det är ett modernt och partsstyrt avtal som ger större möjligheter till inflytande för individen bland annat genom att vikten av samtal mellan medarbetare och chef om löner och yrkesvillkor lyfts fram. Löneutvecklingen ska knytas till målet för verksamheten och arbetstagarens resultat samt till förutsättningarna att rekrytera och behålla personal. För att klara det krävs en god dialog mellan chef och medarbetare om mål, förväntningar, resultat och lön, säger SKTF:s förbundsordförande Inger Efraimsson.
- Löneökningarna ligger i nivå med övriga avtal som slutits på marknaden, vilket får anses som acceptabelt. Det är också viktigt att komma ihåg att avtalet endast anger lägsta nivåer för löneökningar vilket gör att det inte idag går att säga vad det slutliga utfallet blir. Första halvlek är alltså avklarad, nu återstår den andra som vidtar i och med det lokala arbetet, säger Christin Johansson förbundsordförande i Akademikerförbundet SSR.

Avtalet innebär i korthet följande:

- Att medlemmen är garanterad rätten att alltid kunna bli företrädd av sin fackliga organisation.
- Avtalet ger under första året lägst 2,9% för löner understigande 16 500, lägst 2,4% för löner mellan 16 500 kr och 18 000 kr, och lägst 2,2% för löner över 18 000 kr.

- Möjlighet att lokalt avtala om ett enskilt utrymme där arbetstagaren garanteras lägst 0,5% av den utgående lönen att valfritt disponera till lön, arbetstidsförkortning, pensionsavsättning, kompetenssparande eller annan åtgärd.

- Parterna ska under avtalsperioden genomföra en gemensam utredning till syfte att utveckla förutsättningarna för en lokal lönebildning inom avtalsområdet inför förhandlingarna vid kommande avtalsperiod.

- Senast april 2002 ska parterna presentera ett åtgärdsprogram för att stödja arbetsmiljöförbättring inom kommun och landsting.

- Avtalet gäller under fyra år.

För mer information kontakta:

• Inger Efraimsson, förbundsordförande SKTF, 070-644 84 04
  • Christin Johansson , förbundsordförande Akademikerförbundet SSR, 0709-47 50 36
  • Anders Hammarbäck, förhandlingschef SKTF, 070-689 64 71
  • Jan Nilsson, förhandlingschef Akademikerförbundet SSR, 0708-17 44 53, 0708-17 44 53
  • Therese Svanström, pressombudsman SKTF, 08-789 64 70 eller 070-655 38 37
  • Björn Lundell, informationschef Akademikerförbundet SSR på 08-617 44 87, 0708-17 44 31

Hela avtalet (pdf)