Startskott för utredning om ett nytt gemensamt förbund

2000-02-11 08:37

De tre förbunden HTF, ST och SKTF tog under hösten 1999 beslutet att tillsammans inleda ett utredningsarbete inriktat på att finna och pröva formerna för ett nytt förbund och andra former för ett gemensamt samarbete. De tre fackförbundens styrelser har nu träffats under tre dagar i Sunne för att diskutera innehållet i det fortsatta utredningsarbetet.

- Utgångspunkten för arbetet är de krav och förväntningar dagens och morgondagens medlemmar kan förväntas ställa på sin fackliga organisation, säger HTF:s förbundsordförande Holger Eriksson.

Arbetet går nu vidare i sex arbetsgrupper:

• demokrati och inflytande
  • omvärld och politik
  • medlemsservice, tillgänglighet och organisation
  • medlemsintresse och upplevd gemenskap
  • lönepolitik och andra förhandlingsrelaterade frågor
  • information/opinionsbildning/IT

Parallellt med arbetsgruppernas arbete kommer de tre förbunden att föra en bred och kontinuerlig diskussion inom och mellan förbunden.

- Vi kommer nu att ta oss ordentligt med tid för att göra en fördjupad analys av kraven på ett nytt förbund, säger SKTF:s förbundsordförande Inger Efraimsson.

De tre styrelserna kommer återigen att träffas vid en ny styrelsekonferens den 6 april. Utredningsarbetet ska vara färdigt i november 2000.

- Det är med spänning och med stora förväntningar som vi nu ger oss in i det fortsatta utredningsarbetet, avslutar Annette Carnhede, förbundsordförande i Statstjänstemannaförbundet.

Therese Svanström, pressombudsman SKTF 070-655 3837
Ann Dahlin, pressekreterare ST 070-564 5164