SKTF:s medlemmar i omröstning: Majgull Axelsson är årets författare 2000!

2000-10-31 08:37

För åttonde året i rad har SKTF:s medlemmar har under hösten röstat fram årets författare 2000. Kravet för att komma ifråga är att författaren ska ha utgett en bok på svenska under det gånga året. En mängd författare fick röster men en har dock fått i särklass fått flest röster - Majgull Axelsson.

Majgull Axelsson är journalist och författare. Som journalist har hon bland annat varit pressombudsman på LO, chefredaktör på Statstjänstemannen och Beklädnadsfolket. Majgull Axelsson har också arbetat med handelspolitik och arbetsmarknadsfrågor, bland annat som informationssekreterare åt dåvarande utrikeshandelsminister Mats Hellström.

1994 gjorde Majgull Axelsson debut som romanförfattare med boken "Långt borta från Nifelheim". 1996 publicerade hon en bok om arbetslösa och nyfattiga i Sverige "Och dom som inte har". Mest känd är kanske boken "Aprilhäxan" som medlemmar fortfarande nominerar trots att den utkom 1997.

Majgull Axelsson får pris som Årets Författare 2000 för boken "Slumpvandring" utgiven på bokförlaget Prisma. En berättelse om tre kvinnor, om sorg och sexualitet, om maktlöshet och hämnd, om födelse och död. Men mest av allt är det en berättelse om hur sagorna dog och hur svårt det är att leva utan dem. En medlem motiverar sitt val så här:

"Jag röstar på Majgull Axelsson, som har kommit ut med "Slumpvandring" i år. Den är mycket bra. Hon skriver som vanligt om utsatta människor på ett mycket engagerande sätt".

Priset – förutom äran och diplom - är ett stentryck "Jag längtar efter dig" av Bo Åke Adamsson som kommer att överlämnas av Gunilla Wikman och Lena Karlström från SKTF:s förbundsstyrelse vid en ceremoni på Bokmässan på Örebro Slott den 10 november klockan 16.30. Platsen är scenen i länssalen. Därefter kommer Majgull Axelsson att vid en exklusiv träff med medlemmar från Örebro kommun och landsting berätta om sitt författarskap.

Tidigare pristagare har varit Kerstin Ekman (1993), Marianne Fredriksson (1994), Bodil Malmsten (1995), Kerstin Thorvall (1996), Henning Mankell (1997), Jan Guillou (1998) och Liza Marklund (1999).