SKTF presenterar stolt: Social Qrage – en ny tidning för dem som arbetar inom socialtjänsten!

2000-03-27 08:37

SKTF lanserar en ny tidning med namnet Social Qrage.

• Uppkäftig, överraskande, debatterande, ödmjuk och analyserande – det vill tidningen Social Qrage vara, säger Yvonne Ahlström, ansvarig utgivare och ombudsman på SKTF.
  • Vi vill stärka det sociala arbetet och visa på dess betydelse för att motverka att människor hamnar utanför. Vi hoppas att tidningen ska bli en naturlig del i läsarnas vardag, ett extra redskap i arbetet. Vi vill att Social Qrage ska inspirera, ge inblick och utblick, visa på vardagliga svårigheter men också möjligheter, fortsätter Yvonne Ahlström.

Det första numret av Social Qrage har som tema privatisering och konkurrensutsättning. Socialborgarrådet och privatiseringsgeneralen i Stockholm, Kristian Axén-Olin är en av dem som intervjuas.

- Det är kanske alltför kaxigt att låta henne sjunga sin lovsång kring privatisering, men vi vill att våra läsare ska få hela bilden, säger Yvonne Ahlström.

Ett resultat av de neddragningar och privatiseringar som sker, är att tystnaden breder ut sig på jobben. Jan Scherman har skrivit en krönika på temat och i tidningen finns även artiklar om offentliganställdas rättigheter när det gäller yttrandefrihet samt om frispråkiga chefer.

- Vi hoppas att Social Qrage ska nå alla de som finns inom det sociala området – såväl anställda och högskolestuderande som beslutsfattare och politiker, säger Yvonne Ahlström.

Social Qrage kommer att ges ut sex gånger om året.

SKTF är ett fackförbund för tjänstemän. Vi organiserar såväl akademiker som tjänstemän med annan utbildningsbakgrund inom många olika yrken i kommuner, landsting, kommunala bolag och stiftelser, kooperativ, kyrkan samt privat verksamhet inom vård och omsorg. SKTF är en partipolitiskt obunden organisation med cirka 180 000 medlemmar.