Pojkar som våldtar – hur handskas med problemet?

2000-06-08 08:37

Nr 3 av tidningen Social Qrage ute nu - tar upp brännbart ämne:

Tonåringar som förgriper sig på barn och jämnåriga. Vilken ohygglig tanke! Ändå finns de. Socialtjänsten står handfallen inför pojkarna. Men metoderna att hjälpa finns för den som vågar närma sig förövarna.

I nummer tre av tidningen Social Qrage intervjuas socionomerna Cecilia Kjellgren och Annika Wassberg i Kristianstad kommun. De vet hur man möter dessa unga förövare och får dem att bryta sina destruktiva mönster.

Sedan 1993 har Cecilia Kjellgren och Annika Wassberg drivit och deltagit i olika projekt som gått ut på att lära sig mer om unga förövare. De har mött sexologer från andra länder, de har läst forskning, tagit del av böcker och mött andra kollegor. Idag finns ett nätverk av personer med god kännedom om hur man möter och behandlar tonåringar som förgriper sig på barn och jämnåriga.

Cecilia Kjellgren har lett ett projekt där man mött unga förövare, det s k GRUF-projektet. Projektets sammanställning av svenska erfarenheter gäller 70 unga förövare, varav 3 flickor. Tillsammans utsatte de 134 offer vid närmare tvåtusen tillfällen. Av offren var knappt två tredjedelar flickor som tonåringen känner, en fjärdedel var pojkar.

I Sverige är det få som har den kunskap som Cecilia Kjellgren och Annika Wassberg besitter. De vet vilka faktorer som kan påverka. Det vet att restriktioner behövs. Tyvärr är det dock vanligt att förövarna placeras i familjehem, där de hittar nya offer. Placeringar som beror på okunskap hos socialtjänsten, och blir till en ohygglig tragedi för fosterföräldrarna.

Vill du läsa mer? Beställ Social Qrage nu! För ytterligare information, kontakta Yvonne Ahlström, 08-789 64 01 alt 070-582 09 40.

Tidningen Social Qrage utkommer i en upplaga om 25 000 ex och med 6 nummer per år.

Social Qrage vänder sig till dem som arbetar inom det sociala området, till politiker och beslutsfattare samt forskare och universitetsstuderande. Social Qrage ges ut av SKTF.