Inger Efraimsson leder SKTF i fyra nya år!

2000-09-13 08:37

Under dagarna tre har SKTF, Sveriges Kommunaltjänstemannaförbund, haft förbundsmöte i Umeå Folkets Hus. Motioner har debatterats och verksamheten för kommande år diskuterats.

Under onsdagen valdes en ny förbundsledning och förbundsstyrelse. Inger Efraimsson omvaldes till ordförande för en ny fyraårsperiod. Inger har varit ordförande sedan 1996. Fram tills dess arbetade Inger som 1:e socialsekreterare i Karlskoga och var där fackligt aktiv och ordförande i SKTF:s avdelning i Karlskoga.

- Det känns jätteroligt och utmanande och jag är tacksam för att ha fått förtroendet. Fackföreningsrörelsen står inför stora utmaningar och jag ser ett mödosamt men också väldigt inspirerande arbete framför mig, säger Inger Efraimsson.

- Offentlig sektor står inför en arbetsmiljökollaps om inget görs och det med en gång. Hela 1990-talet har varit ett förlorat årtionde ur arbetsmiljöhänsyn. Samtidigt står kommuner och landsting inför ett gigantiskt rekryteringsbehov. SKTF:s medlemmar har länge fått subventionera verksamheten med löner som släpar efter, nu får man också betala med sina kroppar och själar. Som fackförbund måste vi nu sätta våra medlemmars arbetsmiljö i centrum, fortsätter Inger Efraimsson.

- Men vi måste också ta på allvar de signaler som säger att unga idag inte tror på styrkan i fackföreningsrörelsen. SKTF har ett pågående förändringsarbete med en rad åtgärder som sätter medlemmen i fokus. Det arbetet måste vi fortsätta och vi måste jobba ännu hårdare med att anpassa våra arbetsformer och vår verksamhet så att människor känner att den gör skillnad för dem i deras vardag, säger Inger Efraimsson.

Övriga ledamöter i den nyvalda styrelsen är Elisabeth Adolfsson, förste vice ordförande, Växjö, Bo Bergsten, andre vice ordförande, Lund, Bo Andersson, Stockholm, Anna-Lena Danielsson, Lycksele, Lars Fahlesson, Kungälv, Leif Isaksson, Malung, Ove Jansson, Tidaholm, Lena Karlström, Örebro, Kristina Sjöberg, Västerås, Lars Ström, Kristianstad och Gunilla Wikman, Stockholm.