Diskussion om könsneutrala privata pensioner med Försäkringsförbundet fredag den 17 november

2000-11-17 08:37

Holger Eriksson, ordförande HTF, Annette Carnhede, ordförande ST och Inger Efraimsson, ordförande SKTF möter representanter från Försäkringsförbundet för att diskutera den orättvisa utbetalningen av privata pensioner.

Medlemmar i Försäkringsförbundet är 32 försäkringskoncerner eller grupper som tillsammans svarar för mer än 90% av den svenska försäkringsmarknaden.
De tre förbundsordförandena kommer att föra fram sin åsikt att könsneutralitet ska råda i privata pensionsförsäkringar. Precis som pensionen i lag och avtal är konstruerad.

925 000 kvinnor väljer att regelbundet betala in pengar till privata pensionsförsäkringar. De privata pensionsförsäkringarna är ett sätt att kompensera lägre lön tidigare i livet, för deltidsarbetet, för vård av barn och av andra orsaker. HTF, SKTF och ST har tillfrågat försäkringsbolagen i Sverige som säljer privata pensionsförsäkringar om de gör skillnad på utbetalningar till kvinnor och män. Det visar sig att nio av tio försäkringsbolag icke har könsneutrala pensionsförsäkringar.

Trots att man privat har inbetalat samma summa i alla år så betalar, i stort sett alla, försäkringsbolag ut mindre pengar per månad till en kvinna än till en man. Försäkringsbolagen har alltså en könsuppdelad försäkring som kan ge flera hundra kronor mindre i månaden. T ex innebär försäkringen i ett bolag att om en man och en kvinna vardera sparar 500 kronor i månaden i tjugo år så får mannen 1 176 kronor mer per år i pension. På tio år blir skillnaden 11 760 kronor. En uppdelning mellan kvinnor och män på detta sätt är ett föråldrat sätt att behandla nästan en miljon försäkringstagare på.

Än mer absurd blir försäkringsbolagens hållning när man beaktar att det är många fler kvinnor än män som sparar i pensionsförsäkring. 125 000 fler kvinnor än män pensionssparar. Men ändå missgynnas kvinnorna, de som troget och privat satsar sina sparade pengar i bolagen.

När Försäkringsförbundet självt beskriver den typiske pensionsspararen i sitt yttrande till utredningen "Finanssektorns framtid" säger de att

"den typiske pensionsspararen är en kvinna utan större egen förmögenhet och med relativt låg inkomst som sparar kring 500 kronor i månaden."

Vilka slutsatser bör Försäkringsförbundet dra av detta?

Mötet mellan fackförbunden och försäkringsförbundet äger rum

fredagen den 17 november mellan klockan 11.00-14.00 i Försäkringsförbundets lokaler, Klara Norra Kyrkogata 33, Stockholm.

För ytterliggare information kontakta:

Annette Carnehede, förbundsordförande ST 070-641 12 15

Inger Efraimsson, förbundsordförande SKTF 070-644 84 04