Ansvariga politiker måste avgå!

2000-02-08 08:37

Det måste bli ett stopp för oansvariga privatiseringar som drabbar medborgarna:

• Det måste bli ett stopp för oansvariga och klantigt genomförda privatiseringar. Politikerna i Stockholm kan inte få spela med medborgarnas offentliga medel utan att avkrävas något som helst ansvar. Det är inte rimligt att medborgarna ska behöva vänta till nästa val med att ställa ansvariga politiker till svars, säger en upprörd Inger Efraimsson, förbundsordförande i SKTF.
  • Vi har sett tillräckligt många exempel på att privatiseringar idag görs i en allt för snabb takt och utan hänsyn till konsekvenserna för resenärer och vårdtagare. Det enda man tycks ta hänsyn till är priset när man konkurrensutsätter verksamheter. Resultatet blir att kvaliteten hamnar i kläm. De allra tydligaste exemplen är Citypendeln och den rad av skandaler som på kort tid skett inom äldreomsorgen i Stockholmsområdet, fortsätter Inger Efraimsson.
  • Jag är inte principiellt mot konkurrensutsättning av kommunala- och landstingskommunala verksamheter, men man måste kunna garantera att en viss kvalitet bibehålls innan den läggs ut på entreprenad. Det är allt för tydligt att politikerna idag saknar kompetens att genomföra vettiga upphandlingar, menar Inger Efraimsson.
  • Som det ser ut idag har många privatiseringar bara lett till försämringar – både för medborgarna som ska bruka tjänsterna och för de anställda. Det är uppenbart att det inte går att skapa vinst och nöjda medborgare genom allt för pressade kostnader. Det måste bli ett stopp för experimenterandet med de gemensamma resurserna, säger Inger Efraimsson.
  • Alla vi som bor i Stockholm ser att politikerna har tappat greppet, privatiseringarna börjar likna rena vilda västern. Politikerna kan inte längre frånsäga sig ansvaret genom att skylla på entreprenörerna. Nu måste gjorda entreprenader utvärderas och inga nya genomföras förrän ordentliga kvalitetskriterier och upphandlingsrutiner satts upp för framtida privatiseringar, avslutar Inger Efraimsson.
  • Om medborgarnas förtroende ska kunna återvinnas krävs att ansvariga politiker avgår, avslutar Inger Efraimsson.